Continental

Conti

Dunlop Goodyear

Cele mai frecvente întrebări

  1. *
  2. Acvaplanare
  3. Adancimea minima a profilului
  4. Aderenta
  5. Aer conditionat
  6. AM8
  7. AM9
  8. Ambreiaj
  9. Amortizoarele
  10. AMP
  11. Ampatament
  12. AMS
  13. Anvelopa directionala
  14. Anvelopa run-flat
  15. Anvelope pentru vehicule comerciale
  16. Anvelope cu crampoane (tinte/tepi/cuie)
  17. Anvelope DA
  18. Anvelope de iarna
  19. Anvelope de tip C
  20. Anvelopele de tip diagonal
  21. Anvelope de tip radial
  22. Anvelope de vara
  23. Anvelope late
  24. Anvelope low-profile
  25. Anvelope mixte
  26. Anvelope off-road
  27. Anvelope PR
  28. Anvelope ranforsate
  29. Anvelope Slick
  30. Anvelopele pentru curse
  31. Anvelopele resapate
  32. AO
  33. Arc lamelar
  34. ASC+T
  35. Asistenta la franare
  36. Atas
  37. Ax cardanic
  38. Axele
  39. B
  40. B1
  41. Bar
  42. Bare plafon longitudinale
  43. Bateria de acumulatoare
  44. BC
  45. Benzina
  46. Biturbo
  47. BL
  48. BLT
  49. Pompa Servofrana
  50. Brat suspensie in trei puncte
  51. BSL
  52. BSS
  53. BST
  54. BSW
  55. Catalizator
  56. Cauciucuri pentru toate anotimpurile (Allseason)
  57. Centura de siguranta automata
  58. Centura de siguranta in 2 puncte
  59. Centuri de siguranta cu pretensionare pirotehnica
  60. Cifra octanica
  61. Circuitul de ulei
  62. Clasificarile claselor de asigurare Casco
  63. Climatizarea automata
  64. CN
  65. Coloana de directie telescopica
  66. Combustibili
  67. Reductorul fortei de franare
  68. Compresor
  69. Compusi de cauciuc
  70. Computer de bord
  71. Consumul de combustibil
  72. Cordurile de întărire
  73. Crash-test
  74. Cumpararea si montarea anvelopelor
  75. DDE
  76. Depozitarea anvelopelor
  77. Deteriorarile anvelopelor si repararea acestora
  78. Dezechilibrul
  79. Discul de ambreiaj
  80. Distanta de franare
  81. Distributia fortei de franare
  82. DSB
  83. Durata de viata a unei anvelope
  84. Duzele de pulverizare incalzite pentru parbriz
  85. Echilibrare
  86. ECOIMPACT
  87. EL
  88. EMT
  89. ENWL
  90. F
  91. Filtru de ulei
  92. Filtrul de polen
  93. Forta centrifuga
  94. FP
  95. FR
  96. Frana de mana
  97. Frane electrice
  98. FSL
  99. G/S
  100. G1
  101. Geamuri electrice
  102. Masele
  103. Greutatea pe anvelope
  104. GRNX
  105. GW
  106. Hidrocarburi
  107. Identificare ECE (Economic Commission for Europe)
  108. Inaltimea marginii anvelopei
  109. Incarcatura pe plafon
  110. Indicele de viteza
  111. Inelul interior
  112. Injectoarele PD (Pompe Düze)
  113. Intercooler
  114. Invelisul anvelopei
  115. Izolatia fonica
  116. J
  117. Jante
  118. JRS
  119. K1
  120. kPa
  121. L
  122. Lamele
  123. Lanturile pentru zapada (antiderapante)
  124. Lichidul de frana
  125. LS
  126. LT
  127. Luminile de frana
  128. M3
  129. Marcaj fata / spate
  130. Marcajul M+S
  131. Marcajul M/C
  132. Marcajul pe anvelope
  133. Masa remorcabila
  134. MC
  135. MC1
  136. Mecanism de reglare pe inaltime a centurilor de siguranta
  137. MFS
  138. MFSL
  139. ML
  140. MO
  141. MO Ext.
  142. MO1
  143. MOE
  144. Monoxidul de carbon
  145. Motor
  146. Motor cu cilindrii in linie
  147. Motorul de tip boxer
  148. Motorul diesel
  149. MST
  150. Muchia anvelopei
  151. N0
  152. N1
  153. N2
  154. N3
  155. N4
  156. N5
  157. N6
  158. NHS
  159. Numarul DOT
  160. NW
  161. NWS
  162. NWW
  163. OBL
  164. OGL
  165. Oglinzi electrice
  166. Oglinzile asferice
  167. Operatia de transmitere/echilibrare
  168. ORBL
  169. ORWL
  170. OWL
  171. OWLS
  172. OWT
  173. P
  174. P Zero Label
  175. Parbriz incalzit
  176. Particulele de funingine diesel
  177. Pedala de siguranta (deformarea programata)
  178. Placute de frana
  179. Pneuri de joasa presiune
  180. Pompa de benzina
  181. Barele transversale
  182. Presiunea aerului
  183. Profilul anvelopelor
  184. Protectie anticoroziva
  185. PSWW
  186. Puterea motorului
  187. Radiatorul
  188. RBL
  189. RBT
  190. Recanelare
  191. Reciclarea
  192. RED
  193. Red Letter
  194. Rezistenta la detonare
  195. Rezistenta la rulare
  196. RF, reinf
  197. RO1, RO2
  198. ROBL
  199. Anvelopele asimetrice
  200. ROWL
  201. RPB
  202. RRBL
  203. RSB
  204. Rulou portbagaj
  205. runflat
  206. RWL
  207. Sasiul
  208. SBL
  209. Senzor de accident
  210. Senzor de viteza
  211. Servodirectia
  212. Servotronic
  213. Siguranta activa
  1. *

    Simbolul “*” este prezent pe anvelopele concepute special (OEM) pentru modele de masini BMW, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  2. Acvaplanare

    Apare in momentul in care apa, aflata sub anvelopa, nu poate fi ghidata spre suprafata din profilul cauciucului. Cauciucul va “plana” acum pe pelicula de apa ceea ce poate duce spre o manevrare defectuoasa a autovehiculului iar ulterior impinsa de energia cinetica. Acvaplanarea se evidentiaza prin manevrarea prea usoara si rotile aflate in miscare concomitent cu supraturarea motorulului si sunetul specific al apei ce se aude de sub masina. In cazul in care are loc acvaplanarea, soferul nu trebuie sa franeze brusc, ci sa apese ambreiajul si sa mentina volanul in directia de mers, deoarece rotile nu au voie sa se blocheze sau sa fie virate in momentul in care intrati in contact cu corasabilul. Soferii care conduc masini automate ar trebui sa se concentreze la viraje si sa nu incerce sa schimbe viteza. Pe timp de ploaie: conduceti prudent!
  3. Adancimea minima a profilului

    Pentru autoturismele, camioanele si motocicletele din Europa adancimea minima admisa se aplica la 1,6 mm. Acest minim trebuie sa fie mentinut pe toata suprafata anvelopei. Cand aceasta adancime este atinsa, creste distanta de franare pe carosabilul umed si creste riscul acvaplanarii - distanta de franare se dubleaza comparativ cu o anvelopa noua. Din motive de siguranta anvelopele de vara trebuiesc inlocuite cand adancimea minima a profilului atinge 2 mm, la anvelopele de iarna 3 mm iar pentru anvelopele late 4 mm.

  4. Aderenta

    Aderenta descrie capacitatea rotilor unui autovehicul de a mentine contactul cu banda de rulare a carosabilului. Aderenta in conditii meteorologice de iarna, se mentine datorita unei tehnologii cu lamele si amestecului de cauciucuc special.
  5. Aer conditionat

    Sistemul de aer conditionat consta in esenta, dinstr-un sistem de racire, un sistem de incalzire, un regulator al umiditatii si o unitate de ventilatie. Sistemul de aer conditionat completeaza sistemul de incalzire si ventilatie intr-un autovehicul. Spre deosebire de un control automat al climei (Climatronic), sistemul de aer conditionat mentine temperatura si treapta de ventilatie aleasa de catre conducatorul vehiculului. Pe langa temperatura, sistemul de aer conditionat regleaza si circulatia, umiditatea si purificarea aerului. Racirea aerului se realizeaza in conformitate cu principiul unei pompe de caldura. Aerul incalzit din interior este trecut prin ventilator intr-un evaporator, racit si uscat si eliminat in cabina soferului. Dublu climatronic cu microfiltru integrat, permite soferului si pasagerilor ai spre exemplu a autovehiculului BMW Seria 7, de a-si regla individual temperatura, fara a influenta temperatura celuilalt. Chiar daca viteza de circulatie sau treapta unitatii de ventilatie sunt schimbate, temperatura este constanta. In acelasi timp, poate fi activata si functia de deghetare in sezonul rece, prezentand un avantaj major pe timp de iarna.
  6. AM8

    AM8 reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Aston Martin, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  7. AM9

    AM9 reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Aston Martin, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  8. Ambreiaj

    Pentru ca un autovehicul sa functioneze fara probleme, este necesara o conexiune separata intre motor si cutia de viteze, conexiune, ce sa permita schimbarea fina a vitezelor de la o treapta la alta si pornitul autovehiculului de pe loc si oprirea corespunzatoare a acestuia. De acest lucru se ocupa ambreiajul la masinile cu cutie de viteze manuala, sau convertizorul de cuplu la autovehiculele cu cutie de viteze automata. Acestea despart energia permanenta emisa de motor (turatii) care prin cutie este cuplata sau decuplata, fara ca motorul sa fie oprit sau pornit si sa-i afecteze circuitul. Discul de ambreiaj este presat intre placa de presiune si volanta ,de arcuri puternice si peste sunt placi de frictiune care asigura o transmisie confortabila, daca se afla in legatura cu axul primar (arborele cotit). Daca conducatorul auto apasa pedala de ambreiaj, placile se despart si intrerupe transmiterea puterii de la motor la roti. Daca ia piciorul de pe pedala, placile vor fi presate din nou, una de alta, iar transmiterea puterii este reluata. In cazul in care este apasata doar gradual, placile sunt presate usor una de alta si volanta imparte putere celei de-a doua placi, in asa fel incat autovehiculul sa ruleze fin.
  9. Amortizoarele

    Un amortizor reduce si infraneaza vibratiile arcurilor. Energia de miscare este transformata in energie termica prin procesul de frecare fluida. Acest lucru se intampla in momentul in care in interiorul amortizorului, fluxul uleiului este oprit prin supapele cu ventil. Supapele cu ventil sunt in asa fel concepute incat vibratile arcurilor sa fie reduse imediat. Amortizorul poate sa se incalzeasca pana la o temperatura de 100-200 de grade Celsius. Cand masina trece peste obstacole arcul este primul care este solicitat. Acest arc nu trebuie influentat de performanta ridicata a amortizorului. De exemplu la trecerea peste denivalari, roata va fi impinsa sub aripa datorita presiunii. Prin aceasta, arcul va fi comprimat iar dupa ce s-a depasit obstacolul, amortizoarele se regleaza datorita fortei puternice cu care se decomprima arcurile.
  10. AMP

    AMP reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Aston Martin, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  11. Ampatament

    Ampatamentul rotilor reprezinta distanta dintre axul fata si axul spate a osiilor, masurat din centrul fiecarei roti. O lungime relativ mare a ampatamentului, ofera conditii mai bune in interiorul autovehiculului, o distanta mica intre roti si restul caroseriei, imbunatateste mersul pe drum drept si reduce oscilatiile caroseriei. Deoarece amortizarea este mai buna la autovehiculele cu ampatament mai mare, creste confortul la drum. Ampatamente mai scurte maresc manevrabilitatea unui autoturism, un control si o stabilitate mai buna in curbe.
  12. AMS

    AMS reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Aston Martin, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  13. Anvelopa directionala

    Anvelopa care trebuie montata astfel incat sa se invarta intr-un anumit sens pentru a oferi performante maxime. Acest tip de anvelope ofera urmatoarele avantaje: zgomot redus, o mai buna tractiune pe carosabil umed si protectie mai mare in cazul acvaplanarii.
  14. Anvelopa run-flat

    In cazul anvelopelor de tip run-flat, in ciuda pierderii presiunii, cauciucul nu se desprinde de pe janta oferind posibilitatea de-a mai circula pana la 80 Km distanta - suficient pentru a ajunge la urmatorul service sau dealer de cauciucuri.
  15. Anvelope pentru vehicule comerciale

    Anvelope special concepute pentru camioane usoare, camioane utilitare si autobuze. Prioritatile acestor anvelope sunt economia de combustibil si kilometrajul ridicat.
  16. Anvelope cu crampoane (tinte/tepi/cuie)

    Crampoanele sunt stifturi de metal sau otel introduse in profilul anvelopelor ramanand in afara profilului circa 1,5-2,2 mm. Acestea redau autovehiculului aderenta pe un carosabil acoperit cu gheata dar, aderenta scade semnificativ comparativ cu anvelopele normale, cand aceste anvelope ating carosabil uscat. Pe deasupra, si carosabilul este deformat mai repede datorita acestor crampoane. Datorita acestor motive, folosirea acestor anvelope este permisa numai in anumite perioade a anului. In unele state, folosirea acestor anvelope este strict interzisa si se impun si unele limitari de viteza. Viteza maxima este de 80 km/h pe drumuri nationale si 100 km/h pe autobande. Anvelopele cu crampoane sunt permise numai pentru autovehicule de pana la 3,5 tone si este de retinut faptul ca aceste anvelope produc un zgomot puternic la rulare si distanta de franare este mai mare pe carosabil uscat.
  17. Anvelope DA

    Acestea reprezinta anvelopele care sunt considerate "devalorizate" de catre producator in urma defectelor optice, ele fiind marcate cu DA. Aceste defecte pot totusi sa nu prezinte nici o influenta asupra proprietatilor de utilizare.
  18. Anvelope de iarna

    Pe langa un profil special cu lamele pentru o aderenta mai buna, anvelopele de iarna sunt construite dintr-un ameste de cauciuc special, ce nu permite intarirea cauciucului la temperaturi reci.
    Din 2010, in Germania, anvelopele de iarna sunt obligatorii pe conditii de iarna. Anvelopele de iarna sunt construite dintr-un amestec special de cauciuc fiind mai adaptive la conditiile de drum pe timp de iarna decat anvelopele de vara. Asadar, autovehiculul are o aderenta mult mai buna chiar si la cele mai mici temperaturi. Profilul optim pentru carosabilul pe timp de iarna, reduce pericolul de acvaplanare si ofera aderenta optima pe gheata si zapada. Adancimile mai mari in profilul anvelopei si lamele suplimentare ofera o stabilitate mai mare la schimbarea conditilor de drum intre zapada, umezeala sau carosabil uscat.
    Marcajul "M+S (sau M&S, M.S), este marcajul care apare pe anvelopele de iarna si cele allseason. Pe unele produse, apare si "simbolul fulgului de nea". Marcajul M+S impreuna cu "fulgul de nea" reprezinta un standard de calitate foarte inalt.
  19. Anvelope de tip C

    Anvelopele de tip C sunt anvelope cu o capacitate de incarcare foarte mare. Prescurtarea "C" vine de la "Comercial". Acestea sunt fabricate pentru vehicule comerciale. Acestea pot fi pentru camioane, transportere, camioane cu platforme si/sau dube - vehicule care la o viteza comparativ mica trebuie sa transporte incarcaturi mari. Anvelopele intarite cu multistraturi de carbon sunt mai viabile decat pneurile ranforsate.
  20. Anvelopele de tip diagonal

    Sunt acele anvelope care au fibrele de intarire aranjate in directia de mers a vehiculului. Sunt cunoscute si drept anvelope BIAS si pot fi dotate cu camera sau fara. Aceste anvelope au 2 sarcini: In primul rand intaresc peretele lateral al anvelopei si impiedica astfel umflarea si spargerea acesteia. In al doilea rand, intaresc suprafata de mers si stabilizeaza rotile pentru a impiedica trepidatile. Bineinteles este foarte importanta mentinerea si controlarea presiunii in pneuri deoarece, poate duce la spargerea cauciucului, la inrautatirea conditilor de drum si siguranta mai redusa la condus cand presiunea aerului face ca rotile sa trepideze. Carcasa acestor anvelope este compusa din diferite tesaturi: bumbac, imitatie de matase, nailon - firele find transversal aranjate. Anvelopele de tip diagonal sunt mai comportabile si mai putin zgomotoase decat anvelopele de tip radial.
    Anvelopele de tip diagonal cu corduri BIAS reprezinta stadiu preliminar al anvelopelor de tip radial. Carcasa anvelopei este inca de tip diagonal, dar isi ia forma initiala datorita cordului deobicei compus din kevlar. Materialele folosite sunt: deseori nailonul sau imitatie de matase cu corduri de kevlar.
    Acest tip de cauciuc este marcat cu B (de la cordurile BIAS) la descrierea marimii cauciucului.
  21. Anvelope de tip radial

    In interiorul carcasei anvelopei se afla cordurile de întărire din cauciuc asezate in unul sau mai multe randuri, radial, din partea stanga in directia de mers a anvelopei. Inainte anvelopele de tip diagonal erau cele comune.
  22. Anvelope de vara

    Atat cat pe carosabil uscat cat si in alte conditii meteorologice, anvelopele dumneavoastra trebuie sa corespunda anumitor prevederi si standarde de siguranta. In comparatie cu anvelopele de iarna, compozitia cauciucului anvelopelor de vara nu este asa de elastica, nici la temperaturi mai ridicate. Prin aceasta, rezistenta la rulare si uzura sunt reduse, ceea ce duce la valori mai mari de distante de rulare, confort la condus si stabilitate.
  23. Anvelope late

    Nu exista o definitie clara pentru acest tip de pneuri. De obicei sunt anvelope cu inaltimea marginii de 55 sau mica (de exemplu 205/55 R 16). Avantaje: cresterea semnificativa a stabilitatii vehiculului, o precizie mai buna a directiei, facilitand montarea unor sisteme de franare mai mari si mai eficace, capacitatea mai mare de viteza.
  24. Anvelope low-profile

    Sectiunea anvelopei descrie raportul dintre inaltimea marginii si latimea benzii de rulare. Pneul balon din anii '20 avea un raport inaltime-latime de aproape 1:1 fata de pneurile low-profile care au un raport 0,25:1. Se vorbeste despre pneuri low-profile atunci cand raportul dintre inaltimea cauciucului si latimea lui este mai mica de 80%.
  25. Anvelope mixte

    Desi nu este interzis în mod expres, expertii si producatorii de anvelope nu recomanda folosirea unor anvelope produse de producatori diferite sau avand profiluri diferite (de exemplu daca folosim 2 anvelope de vara si doua de iarna, montate pe acelasi vehicul, siguranta in timpul conducerii poate fi afectata destul de mult, aceste anvelope fiind concepute pentru a intruni standarde specifice fiecarui anotimp in parte). Folosind anvelopele de vara in timpul iernii pe un carosabil inghetat, axele se vor bloca mai repede ducand la o franare brusca si o blocare a rotilor. Deasemenea, este total interzisa montarea unor anvelope de dimensiuni diferite, exceptie facand montarea unei anvelope de rezerva pentru a facilita transportul pana la cel mai apropiat service.
  26. Anvelope off-road

    Reprezinta un tip de anvelope concepute special pentru a fi utilizate pe teren accidentat sau cu denivelari - folosite de obicei pe masini de tip 4x4.
  27. Anvelope PR

    Ply Rating (numarul pliurilor din care este construit un cauciuc). Este un marcaj folosit numai pentru autoutilitare, desemnand diferite clase de greutate admise. In trecut, cu acest marcaj erau denumite pliurile carcasei cauciucului. O anvelopa cu marcajul 8 PR are o clasa de greutate mai mare decat o anvelopa marcata cu 6 PR.
  28. Anvelope ranforsate

    Anvelopele ranforsate sunt folosite pentru a sustine o greutate mai mare decat cele normale. Le putem recunoaste dupa marcajul RF (cuvant din engleza "reinforced", intarit) sau "XL" respectiv "Extra-Load"/"EL".
    Sunt folosite pentru transportere, microbuze, vehicule 4X4 etc. Montarea anvelopelor pe autovehicul nu inseamna ca automat are un indice de greutate mai mare, ci necesita si o presiune mult mai mare in anvelope. Pentru aceasta trebuie citite actele autovehiculului unde este prezent indicele de greutate admis.
  29. Anvelope Slick

    Anvelopele de tip "Slick" reprezinta anvelopele care nu au profil pe banda de rulare. Aceaste anvelope au o cale de rulare plana; sunt destinate exclusiv utilizarii pe asfalt uscat sau usor umed.
  30. Anvelopele pentru curse

    Acestea sunt anvelope care sunt special concepute pentru a fi folosite pe masini de curse.
  31. Anvelopele resapate

    Anvelopele resapate sunt o alternativa ieftina pentru soferii cu un buget mic, care totusi nu vor sa renunte la o calitate buna. Producerea acestor cauciucuri are loc printr-un proces special prin care cauciucurile primesc un strat de cauciuc nou pe banda de rulare. Cauciucurile resapate sunt din ce in ce mai prezente pe piata fiind oferite de producatorii premium la preturi mici. Cauciucurile resapate sunt prodse intr-o gama larga, in diferite dimensiuni si pentru toate anotimpurile.

  32. AO

    AO reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Audi, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  33. Arc lamelar

    Arcurile lamelare aranjate plat consta din unul sau mai multe randuri (lamele), avand uneori straturi intermediare de benzi din zinc sau cauciuc pentru a evita zgomotul. Punctul de presiune se afla in mijlocul acestei structuri, astfel incat se produce compresie sub sarcina. Aceste lamele sunt dificil de utilizat la autoturisme.
  34. ASC+T

    Controlul automat al stabilitatii si tractiunii (ASC+T) previne derapajul rotilor oferind nu numai stabilitate la condus ci si previne uzarea prea rapida a cauciucurilor. Pana la o viteza de 40 km/h sistemul ASC+T poate construi o franare in cuplu, asta insemnand ca rotile afectate sunt infranate. In cazul in care viteza este de peste 40km/h, se va taia alimentarea la motor, ducand astfel la o siguranta calitativ imbunatatita la condus.
  35. Asistenta la franare

    Un senzor inregistreaza fiecare operatie a pedalei de frana si observa cat de puternic este apasata aceasta. Senzorul va avertiza conducatorul autovehiculului in cazul depasirii unor anumite valori de referinta printr-un semnal luminos si / sau vizual: “Atentie: franare de urgenta!”.
    Atunci se activeaza o electrovalva care aeriseste rapid camera de lucru a pompei servo frana iar apoi se mareste presiunea de franare. Deindata ce ridicati piciorul de pe pedala de frana, asistenta pentru franare se va dezactiva automat.
  36. Atas

    Anexa de metal prinsa lateral de o motocicleta oferind capacitatea de a transporta obiecte sau persoane. Atasul are o singura roata.
  37. Ax cardanic

    La vehiculele unde motorul si treapta de viteza se afla montate in partea din fata si care au o tractiune pe spate, trebuie facuta inevitabil o legatura diferentiala cu rotile. Asadar, o placa este fixata la iesirea treptei de viteza, care asigura legatura cu axa din spatele masinii. Aceasta placa, care este impartita printr-o articulatie in forma de cruce, se numeste ax cardanic. Acesta se poate recunoaste printr-un tunel cardanic aflat pe mijlocul masinii. Axul cardanic este reprezentat printr-un cilindru de metal de grosime si lungime ajustate la dimensiunile si necesitatile autovehiculului, aproximativ egala cu distanta dintre cutia de viteze si puntea motrica respectiva. El poate fi construit dintr-o singura bucata de metal sau articulat.
  38. Axele

    Axele sunt componentele aflate in miscare, marind sau diminuand puterea de tractiune. Referitor la vehicule, axele sunt intotdeauna ultima conexiune a rotilor. La tractiunea pe spate planetara este conexiunea dintre diferential si roti, o bara de otel care la suspensii independente accepta numai miscarile in directie longitudinala. La vehiculele cu tractiune pe fata, axele sunt impartite in asa-numite “articulatii” conditionate de unghiul de virare al rotilor. La rotile complet dirijate nu porniti cu viteza mare, doar atat cat este necesar, pentru ca la vehiculele cu tractiune pe fata este posibila fisura sau ruperea axelor.
  39. B

    B reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Bentley, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  40. B1

    B1 reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Bentley, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  41. Bar

    Bar reprezinta o unitate de masura a presiunii aerului.
  42. Bare plafon longitudinale

    Aceasta dotare este gasita in general la autovehiculele model Kombi (break) sau limuzine spatioase. Barele longitudinale devin adevarate portabgaje pe plafon prin amplasarea barelor transversale. Barele longitudinale sunt legate strans de plafonul autovehiculului si a fost dezvoltata o data cu constructia autovehiculului.
  43. Bateria de acumulatoare

    Bateria de acumulatoare a autovehiculului este un dispozitiv reincarcabil de stocare a energiei. Procesul de incarcare are loc in timpul functionarii autovehiculului (in mers) datorita alternatorului legat la motor. Rolul principal al bateriei este de a furniza curentul necesar pentru electromotor si electronica. Pornirea autovehiculului necesita curent foarte mare mai ales la temperaturi scazute (este influentat de temperatura) iar incarcarea poate fi epuizata instant. Bateriile de acumulatoare moderne sunt concepute in asa fel pentru a avea un amperaj mai mare si o rezistenta interna mai scazuta la pornirea fortata dar in mare, la pornire, toate dispozitivele autovehiculului care necesita curent ar trebui oprite inainte (la anumite autovehicule, acestea se opresc in momentul pornirii). Voltajul normal la majoritatea bateriile de acumulatoare pentru autoturisme este de 12V si la camioane de 24V.
  44. BC

    BC  reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Bentley, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  45. Benzina

    Combustibilii folositi la motoarele cu combustie interna sunt benzina si motorina. In general, combustibilii se formeaza prin distilarea petrolului, iar pentru utilizarea acestora, acestia trebuie sa fie cat mai puri si lipsiti de impuritati solide. Carburantii pe baza de benzina au densitati specifice si poseda diferite cifre octanice (Super,Super Plus)
    Utilizarea catalizatorilor necesita obligatoriu carburant fara plumb. Deoarece legaturile organice de plumb au fost metode eficiente anti-detonare, combustibilului fara plumb, i se atribuie componente cu o cifra octanica mai mare, fara plumb.
  46. Biturbo

    Motorul biturbo este un motor cu doua turbocompresoare (Bi = doua) cunoscut si sub numele de “twin-turbo”, avand montat pe fiecare parte a motorului cate un turbocompresor.
  47. BL

    BL reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Bentley, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de autovehicule, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  48. BLT

    Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre usor iesite in exterior fata de nivelul normal al partii laterale a cauciucului (Raised Black Lettering/Letters).
  49. Pompa Servofrana

    Pompa servofrana este un aparat ajutator de franare in sistemele hidraulice de franare prin intermediul careia soferul este ajutat in momentul in care franeaza. Pompa Servofrana are o semnidifcatie speciala pentru placutele de frana, care in lipsa intaritorilor necesita o presiune hidraulica foarte mare. Pompa servo frana este controlata fie hidraulic fie direct mecanic de la pedala de frana. Sistemul lucreaza in continuare ca un sistem hidraulic de franare normal in cazul pierderii subpresiunii necesitand astfel o presiune mai mare pe pedala. Pentru a atinge nivelul de franare necesar in cazul autoturismelor, trenurilor de marfa si autobuzelor, puterea musculara umana nu este suficienta, necesitand cu ajutorul presiunii aerului un sistem pneumatic de franare auxiliar( Frana pe baza aerului comprimat). Exista sisteme de franare atat cu lichid de frana pneumatic cat si hidraulic. La autoturisme cu servodirectie, pompa servofrana poate fi folosita in acest sens. In ziua de astazi toate autovehiculele moderne sunt echipate cu pompa servofrana corespunzatoare.

  50. Brat suspensie in trei puncte

    Bratul suspensie in trei puncte: este o componenta a barei de suspensie. Asigura legatura dintre roata si caroserie. Numele si-l datoreaza formei sale triunghiulare. Doua din cele doua puncte sunt legate de caroserie si unul este atasat de roata.
  51. BSL

    Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre usor zimtate (Black Serrated Letters/Lettering).
  52. BSS

    Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hasurate (Black Serrated Lettering/Letters).
  53. BST

    Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hasurate (Black Serrated Lettering/Letters).
  54. BSW

    Reprezinta un design special al partii laterale aflat in exteriorul anvelopei, specificand o anvelopa care poseda caractere simple negre (Black Sidewall).
  55. Catalizator

    Catalizatorul pe trei cai si catalizatorul de ardere a gazelor sunt esentiale pentru curatarea noxelor autovehiculelor, reprezentand asadar cea mai eficienta, mai sigura si fiabila forma de curatare a noxelor la motoarele pe benzina. Gazele poluante aflate in noxele de evacuare (monoxid de carbon, hidrocarburi si oxizi de azot) sunt transformati in compusi cu efect mai redus de poluare precum dioxidul de carbon, apa si azotul. In anul 1985 au fost stabilite limite de emisii mai stricte pentru toate vehiculele, reprezentand inceputul fabricarii catalizatorului (si a sondei Lambda). Pentru motoarele diesel al autoturismelor, s-au implementat limite stricte pentru noxele emise, astfel incat autovehiculele diesel sunt dotate cu filtru de particule. Un catalizator reglat, poate imbunatati emisiile unui motor cu pana la 90%, cu conditia ca emisiile unui motor (gazele de evacuare inainte de trecerea lor prin catalizator, sa fie reduse cu ajutorul tehnologiei concentionale). Astfel, se ajunge de exemplu, printr-o configurare a camerelor de ardere la motoarele cu supape (valve). Prin toleranta de fabricare dar si datorita compozi┼úiei optime a amestecului de benzin─â ┼Ói aer necesar pentru procesul de transformare, este reglat─â de sonda lambda în interac┼úiune cu sistemul de comand─â al motorului. Cu toate imbunatarile aduse de evolutia in timp a catalizatorului, limitele de noxe nocive trebuiesc in continuare a fi reduse drastic. Tehnologiile noi in materie de catalizatoare si noi compusi de combustibili contribuie din plin la reducerea emisiilor toxice.
  56. Cauciucuri pentru toate anotimpurile (Allseason)

    Pentru autoturisme, alaturi de anvelopele de vara si iarna, sunt oferite si anvelope pentru "toate anotimpurile" - anvelope ce pot fi folosite atat vara cat si iarna. Anvelopele pentru toate anotimpurile trebuie sa fie etichetate cu marcajul "M+S" la fel ca anvelopele de iarna, iar majoritatea producatorilor folosesc in denumirea profilelor "All-Weather" sau "All-Season". Poseda un logo pe partea laterala reprezentand fie un fulg de nea, o frunza, soare si picaturile de ploaie, simbolizand diferitele conditii meteorologice. Desigur, aceste anvelope reprezinta un compromis si nu ating nivelul de manevrabilitate in conditii meteo extreme (caldura sau frig extrem).
  57. Centura de siguranta automata

    Centura de siguranta automata permite libertate de miscare datorita surplusului de material al centurii, material rulat pe un dispozitiv retractor. Prin blocarea automata de la o intarziere de 5 m/sec (de ex: franare puternica), centura se blocheaza si pasagerul va fi strans in scaunul sau, exact ca la centura in trei puncte. Acest sistem este implementat la autoturisemele mai moderne.
  58. Centura de siguranta in 2 puncte

    Centura de siguranta in doua puncte sustine doar pelvisul pasagerului. In cazul unui accident sau franari bruste, abdomenul si capul pasagerului pot sa se deplaseze prea mult, lovindu-se de bord sau de parbrizul autovehiculului. In cazuri exceptionale, acest tip de centura poate fi folosit pentru locurile din spate, dar la modelele mai noi de autovehicule, acestea sunt interzise.
  59. Centuri de siguranta cu pretensionare pirotehnica

    Centura de siguranta trebuie sa se pretensioneze in cazul unui accident, Acestea se strang instantaneu tinand pasagerii fix in scaune. Datorita imbracamintei pasagerilor si mecanismului de retractare automat al centurii de siguranta, centurile nu pot fi aplicate perfect pe corpul ocupantului si astfel rezulta "cursa moarta" care are ca efect intarzierea debutului deceleratiei corpului in raport cu automobilul. Acest fenomen limiteaza de asemenea si sub-marinajul mentinand pasagerul asezat pe scaunul sau.
  60. Cifra octanica

    Cifra octanica masoara rezistenta la anti-detonare pentru calitatea de ardere a combustibililor pe benzina. La arderea benzinei in motor, poate aparea o "detonare" cand cifra octanica este prea mica. Aici este vorba despre arderea necontrolata sau detonare lenta, ce reduce performanta motorului iar in cel mai rau caz duce la distrugerea acestuia. Benzina cu cifra octanica mare are compusi importanti si este scumpa la fabricare. Motoarele noi necesita Benzina Super Plus pentru o solicitare puternica a motorului. Aceasta arde mai bine, ofera o perfomanta mai buna si protejeaza impotriva efectelor daunatoare ale detonarii. Calitatea minima pentru autoturisme este data de producator si ar trebui urmate specificatiile acestuia.
  61. Circuitul de ulei

    Circuitul de ulei trebuie sa asigure ungerea tuturor componentelor si toate zonele motorului. La motoarele autoturismelor, baia de ulei reprezinta rezervorul pentru uleiul care circula in motor. Cand motorul este pornit, pompa de ulei asigura presiunea optima in circuitul de ulei. Circuitul de ulei al motorului are rolul de racire in carter.
  62. Clasificarile claselor de asigurare Casco

    In Germania, asiguratorii de automobile au impartit toate autovehiculele in anumite clase, clasificand astfel suma politelor de asigurare. Exista trei clase de casco diferite. Polita de asigurare pentru raspunderea civila este obligatorie pentru inscrierea unui autovehicul. Apoi urmeaza Casco partial si full casco, optiuni pe care conducatorul le are la alegere. Clasele casco pentru raspunderea civila ajung de la 10 pana la 25, iar la casco partial sau full, de la 10 la 40. Pentru emiterea clasificarii claselor casco, asiguratorii le clasifica in functie de marime. Cel mai important factor il reprezinta costurile necesare pentru refacerea unui autoturism in cazul unui accident, adaugandu-se despagubirile (conducatori experimentati, conducatori tineri) si nu in cele din urma despagubirile in cazul furtului automobilului.
  63. Climatizarea automata

    Sistemul de climatizare automata ofera un plus de confort soferului in timpul conducerii autovehiculului. Cu ajutorul programarii automate, se poate ajunge usor la o temperatura confortabila care poate fi mentinuta constant. Desigur, se poate seta si manual temperatura dorita.
  64. CN

    Anvelopele ce prezinta marcajul “CN” pe partea laterala sunt anvelope fabricate in Republica Populara Chineza (China).
  65. Coloana de directie telescopica

    In cazul unui accident, coloana de directie telescopica se retrage reducand pericolul de ranire a conducatorului auto. Masuri constructive au fost luate pentru a preveni patrunderea coloanei de directie in cabina soferului. Aceasta metoda fortata de inchidere a coloanei, previne deplasarea volanului in cazul unui accident, astfel ca airbag-ul, sa se declanseze in totalitate si in siguranta.
  66. Combustibili

    Combustibilii folositi la motoarele cu combustie interna sunt benzina si motorina. In general, combustibilii se formeaza prin distilarea petrolului, iar pentru utilizarea acestora, acestia trebuie sa fie cat mai puri si lipsiti de impuritati solide. Carburantii pe baza de benzina au densitati specifice si poseda diferite cifre octanice: Benzina normala (CO 91), Super (CO 95), Super Plus (CO 98), unde CO (Cifra octanica) reprezinta masurile standard pentru performanta carburantilor. Avantajul unui combustibil rezistent la detonatie consta in posibilitatea de a mari compresia motorului sporind astfel eficienta acestuia respectiv sa scada consumul de carburant. Combustibilul Diesel, numit fiind si motorina, se realizeaza prin distilarea petrolului la temperaturi de la 180 pana la 300 de grade Celsius. Calitatea si proprietatile combustibililor de benzina si motorina consta in aditivii adaugati ce asigura printre altele, stabilitatea la depozitare, rezistenta mare la detonare, rezistenta la coroziune si imbunatatesc pornirea la rece a motoarelor pe motorina la temperaturile de sub punctul de inghet sau previn formarea de cristale de gheata pe clapeta de acceleratie, cristale ce pot aparea in urma pulverizarii indelungate a motorinei in camera de ardere a motorului, rezultand aer cald, formandu-se condens.
    Utilizarea catalizatorilor necesita obligatoriu carburant fara plumb. Deoarece legaturile organice de plumb au fost metode eficiente anti-detonare, combustibilului fara plumb, i se atribuie componente cu o cifra octanica mai mare fara plumb.
  67. Reductorul fortei de franare

    Acest reducator al fortei de franare asigura cresterea egala a presiunii pana la un anumit punct in sistemele axelor fata si spate. Dupa atingerea punctului de comutare in cazul unei cresteri a presiunii, permite acestui reductor al fortei de franare doar o presiune redusa asupra axului spate.

  68. Compresor

    Reprezinta un mecanism care ajuta la separarea aerului si comprimarea gazelor, avand rolul unui piston alternativ. Compresoarele servesc la comprimarea aerului necesar arderii si debitul de aer pentru marirea gradului de umplere a cilindrului, crescand puterea si numarul de rotatii a motorului. Turbo-compresoarele sunt operate de fluxul de energie al gazelor de evacuare si care nu necesita un consum suplimentar de energie. Avantajul unui compresor consta in disiparea de putere care are loc devreme, ceea ce duce la o putere în continuă creştere. Cu toate acestea, asa numita defazare a turbo-compresorului apare doar la o anumita viteza a motorului (rata de avacuare).
  69. Compusi de cauciuc

    O anvelopa poate avea in compozitie aproximativ 16 amestecuri diferite de materiale din cauciuc. Totusi, compozitia exacta din care anvelopa este fabricata ramane un secret al fiecarui producator in parte. In general, pentru producerea unui cauciuc de calitate superioara sunt necesare intrunirea anumitor cerinte: abraziune scazuta, rezistenta ridicata la rupere, rezistenta dinamica, rezistenta la alunecare, etanseitate si rezistenta compozitiei in timp.
  70. Computer de bord

    Computerul de bord ofera in mod constant informatii conducatorului auto, acestea fiind disponibile in format electronic (cum ar fi consumul mediu de combustibil, intervalul,distanta pana la destinatie si ora estima de sosire). Toate informatiile pot fi accesate oricand in timp ce conduceti, ele fiind afisate pe un ecran montat in bordul autovehiculului.
  71. Consumul de combustibil

    Cumparatorii auto pot evalua rentabilitatea unui autoturism analizand consumul mediu, acest lucru fiind determinat de mai multi factori. Acestia pot include: greutatea autovehiculului, eficienta motorului, aerodinamica, viteza si turatia motorului. Cantitatea de combustibil consumat este o problema importanta nu doar din punct de vedere economic, ci si din punct de vedere ecologic. Calitatea tehnica si efortul in dezvoltarea continua a unui producator de autovehicule se reflecta in consumul de combustibil al productiei sale pe piata auto. Producatorii de masini trebuie sa efectueaze trei analize tehnice privind consumul de combustubil: consumul in mediul urban, rural si consumul total unde consumul in oras reprezinta 36,8% iar cel in afara localitatii de 63,2%.
    Testul incepe cu ciclul urban, cu o pornire "la rece" (undeva in jurul unei temperaturi intre 20 si 30 de grade Celsius). Consumul este calculat apoi pe baza emisiilor, inclusiv cele de CO2.
  72. Cordurile de întărire

    Cordurile de întărire sunt fire produse ca armare pentru anvelope, fiind fabricate din nailon, poliester sau matase artificiala. Materialul este introdus in cauciucul anvelopei. Cursul de fibre de la talon la talon determina tipul de anvelopa - pneuri de tip bias sau pneuri radiale.
  73. Crash-test

    Acest tip de teste sunt utilizate în dezvoltarea si testarea sigurantei pentru vehicule, folosind atat programe de calculator elaborate precum si modele fizice create din materiale speciale pentru simularea diferitelor tipuri de accidente. Scopul acestor teste este de a optimiza siguranta pentru pasageri, de a reduce fortele de presiune care actioneaza asupra pasagerilor in momentul impactului si pentru a mentine cat mai jos posibil riscul ranirii participantilor la trafic din exteriorul vehiculului (pietoni, biciclisti, etc.).

  74. Cumpararea si montarea anvelopelor

    Anvelopele cu marimile admise pentru autoturismul dumneavoastra, le puteti gasi in certificatul de inmatriculare al autovehiculului. Cumparati si montati doar cauciucurile cu marimile scrise in talon, admise pentru camionul dumneavoastra, sau va puteti pierde licenta. In mare, anvelopele trebuie schimbate pe acelasi ax. Pe un ax nu ar trebui montate anvelope de la producatori diferiti, cu profiluri sau adancimi diferite deoarece afecteaza negativ tinuta de drum si capacitatea de franare a autovehiculului.
  75. DDE

    Prescurtare de la "Digital Diesel Electronics", DDE regleaza sistemul de injectie, cantitatea de combustibil livrat precum si presiunea de supraalimentare, permitand un reglaj fin, de neegalat, in toate conditiile de functionare ale motorului diesel. O crestere a rentabilitatii, o imbunatatire a performantei (aproape ca la motoarele pe benzina) si o reducere semnificativa a emisiilor poluante, toate acestea reprezinta urmarile pozitive ale acestei tehnologii DDE. Astfel, reiese, o reglare a acceleratiei si vitezei a autovehiculului, permisiunea de a porni dupa examinarea codului de acces impreuna cu imobilizatorul motorului.
  76. Depozitarea anvelopelor

    Deobicei, conducatorii auto sunt nevoiti sa depoziteze cauciucurile de vara pe timp de iarna si cauciucurile de iarna pe anotimp de vara, pana la refolosirea lor in anotimpul adecvat. Cea mai simpla solutie pentru conducatorii auto este de a duce cauciucurile la un depozit de anvelope, unde contra-cost, anvelopele lui vor fi depozitate in depozite special amenajate. Acestea vor fi curatate si sterse de praf si examinate de eventuale deteriorari. Urmand cativa pasi simpli, veti putea sa va depozitati singuri anvelopele.
    In cazul in care doriti sa va depozitati singuri anvelopele, urmati urmatoarele sfaturi. Inainte sa demontati anvelopele, marcati pe peretele exterior acestora directia de mers si pozitia in care au fost montate - puteti folosi modelul urmator:

    DF - Dreapta fata
    SF - Stanga fata
    DS - Dreapta spate
    Ss - Stanga spate

    Stergeti anvelopele de praf si alte particule din profilul anvelopei si alegeti un depozit sau o incapere relativ racoroasa, in care nu exista urme de benzina, uleiuri, grasimi si alte chimicale. Asezati anvelopele pe orizontala. In cazul in care jantele nu sunt montate pe anvelope, si aveti doar anvelopele, asezati-le pe verticala si mai rotiti-le din cand in cand pentru a-si pastra uniformitatea.
  77. Deteriorarile anvelopelor si repararea acestora

    Anvelopele moderne sunt foarte rezistente, dar bineinteles nu sunt imune la deteriorarile ce pot aparea in timpul condusului autovehiculului. Motivele pentru cele mai frecvente defecte sunt: presiunea in anvelope este prea mica, deteriorari ce pot aparea cand trecem peste borduri, deteriorari datorita corpurilor straine (de exemplu cuie), datorita aparatelor de spalare cu presiune, uleiuri sau combustibili. Multe deteriorari ale anvelopelor pot fi vazute cu ochiul liber chiar si de cei care nu au experienta in ceea ce priveste anvelopele. Din cand in cand, va sfatuim sa mai aruncati o privire asupra anvelopelor dumneavoastra. Depozitele de cauciucuri pot sa va verifice starea anvelopelor contra-cost. Marcajele suspecte sunt taieturi, rupturi, umflaturi sau bucati de cauciuc care s-au rupt din profilul anvelopei si corpuri straine ce au intrat in cauciuc de exemplu: cuie, suruburi. Deseori, se constata uzura neregulata a benzii de rulare iar cauzele acesteia sunt sasiul, directia, franele bruste sau dezechilibrarea unei anvelope. In cazul in care constatati anumite deteriorari sau alte lucruri suspecte la anvelopa dumneavoastra, mergeti cat se poate de repede la un service sau o vulcanizare. La anumite deteriorari a anvelopelor, se pot face anumite reparatii economisind astfel bani si resurse, dar acest lucru nu este in clar exact, care din aceste deteriorari pot fi reparate, fara sa influenteze siguranta autovehiculului in vreun fel. Deseori schimbarea unei anvelope este inevitabila, dar acest lucru il poate determina doar un specialist.
  78. Dezechilibrul

    Pana si cele mai mici fluctuatii sau alte influente asupra materialului anvelopei, pot provoca dezechilibru in interiorul anvelopei. La rulare, apar asadar, dezechilibrari iar rotile pot fi echilibrate prin amplasarea unor contra-greutati de plumb pe marginea jantei.
  79. Discul de ambreiaj

    Discul de ambreiaj reprezinta o parte componenta a ambreiajului. Acesta reprezinta legatura intre motor si transmisie.
  80. Distanta de franare

    Reprezinta distanta parcursa de la momentul in care este actionata pedala de frana si pana la oprirea totala a rotilor. Lungimea distantei de franare poate fi influentata de mai multi factori: timpul de reactie, durata de franare, conditiile de drum, conditia cauciucului (fabricare, adancimea profilului, presiunea aerului din anvelope), viteza vehiculului.
  81. Distributia fortei de franare

    Prin schimbarea dinamica a greutatii contra directiei de mers cand se franeaza, eliberand rotiile din spate, rotiile din fata trebuie sa aibe o putere mai mare de franare, daca se doreste evitarea blocarii rotilor din spate in cazul franarii usoare. La autovehiculele cu tractiune fata si motorul pozitionat tot in fata, partea frontala este intotdeauna mai grea decat cea din spate, in asa fel incat centrul de greutate se deplaseaza in fata. Lucrurile se simplifica daca se ia in considerare pozitionarea unor pistonase pe axul spate paralel cu axul fata. In acest caz este vorba despre renumita distributia a fortei de franare. Pentru o adaptare optima la conditile de drum este necesara o distribuire a fortelor de franare realizata printr-o instalatie de anti-blocare a rotilor (ABS). Reductorul fortei de franare este cea mai simpla forma a distributiei de franare reprezentata printr-o supapa de reglare a presiunii, care inchide presiunea sau o mentine la un nivel constant pentru rotile din spate, atunci cand se atinge o presiune hidraulica specifica a conductei de frana. Reductorul fortei de franare permite doar o presiune redusa la o eventuala crestere a presiunii axei spate, cand se atinge punctul de comutare. Regulatoarele individuale functioneaza asemeni reductoarelor fortelor de franare cu diferenta ca punctul de comutare este directionat in functie de incarcarea autovehiculului si deplasarea dinamica cand se franeaza, impiedicand blocarelor rotilor din spate. Manevrarea autovehiculului este asigurata printr-o transmisie intre axe si partea inferioara a masinii care se centreaza in functie de greutate.

  82. DSB

    Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hasurate amplasate in diagonala (Diagonal Serrated Band).
  83. Durata de viata a unei anvelope

    Durata de viata a unei anvelope depinde de vehicul, de stilul de conducere si alti factori. La autovehiculele care poseda o tractiune pe fata, uzarea pneurilor din spate poate fi de trei ori mai mare decat cea a pneurilor din fata. Din punct de vedere legal, adancimea benzii de rulare este de 1,6 milimetri.
  84. Duzele de pulverizare incalzite pentru parbriz

    Duzele de pulverizare incalzite ofera avantajul pe sezonul rece, ca apa care este stropita pe parbriz nu ingheata.
  85. Echilibrare

    Adaugarea unor “greutati” pe janta, respectiv la buza jantei pentru a asigura concentricitatea rotii. Rotile echilibrate necorespunzator compromit anvelopele, rulmenti si suspensiile. Acest lucru duce la o rulare neuniforma a rotii si astfel se creaza vibratii ale autovehiculului la anumite viteze. Rezultatul este reducerea contactului cu solul, anvelopele "sar” ducand la cresterea uzurii pneurilor si telescoapelor. La echilibrarea statica si dinamica se plaseaza exact pe janta o contragreutate.
  86. ECOIMPACT

    Sistem specific anumitor modele de anvelope Pirelli avand ca avantaj o economisire a energiei si reducere a consumului de carburant.
  87. EL

    Reprezinta marcajul “Extra-load”, specificand anvelope ce sunt ranforsate si avand un indice de incarcare crescut. Rotile ranforsate sunt destinate transporturilor de marfa. Se pot recunoaste dupa denumirea “RF” (reinforced ΓÇô ranforsat, intarit) sau “XL”. Se folosesc la dubite, microbuze, SUV-uri. Este necesara o presiune mare a aerului pentru a avea o capacitate mare la rulare.
    Atentie! "RF" este folosit de anumiti producatori de anvelope si pentru 'Runflat' (Ex: Michelin).
  88. EMT

    Prescurtare folosita pentru o anvelopa cu capacitati de “Tehnologie cu mobilitate extinsa “ (EMT) ΓÇô anvelopele run-flat. Anvelopele EMT pot chiar si dupa o pierdere completa a presiunii aerului sa parcurga distanta de pana la 80 km, folosind o viteza de maxim 80 km/h. Acest avantaj este suficient pentru a ajunge in siguranta la cel mai apropiat service-auto sau distribuitor de anvelope.
    In cazul in care se intampla sa aveti pana, dati atentie cauciucului deoarece datorita posibilelor defecte pot avea loc diverse incidente.
  89. ENWL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii ce folosesc litere albe ingustate (Extra Narrow White Lettering/Letters).
  90. F

    F reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Ferrari, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  91. Filtru de ulei

    Particulele de murd─ârie si reziduurile de combustie contamineaza uleiul de motor si reduc lubrifierea acestuia. Filtrul de ulei care este integrat in circuitul de ulei filtreaza aceste impuritati. Pentru a proteja longevitatea motorului, se recomanda schimbarea filtrelor de ulei la intervale de timp prestabilite.
  92. Filtrul de polen

    Un sistem de filtrare in camera de aerisire a autovehiculului curata aerul de particule de rugina sau polen. Pentru cei alergici, aerul curatat de polen din interiorul autovehiculului reprezinta un factor foarte important pentru sanatate si stare de bine.
  93. Forta centrifuga

    Forta care indeamna vehiculul in viraje sa impinga spre parte din exterior - mai puternica in functie de masa si viteza vehiculului.
  94. FP

    Protectie speciala pentru janta (Fringe Protector).
  95. FR

    Tip de protectie speciala pentru janta (Felgenrippe).
  96. Frana de mana

    Legislatia cere ca toate autovehiculele sa fie dotate cu doua sisteme de franare independente. Frana principala (de picior) care actioneaza asupra tuturor rotilor autovehiculului, si frana de mana, care serveste ca frana de urgenta, sar nu este atat de eficace. Se foloseste prin tragerea unei manete din interiorul autovehiculului sau prin apasarea unei pedale aditionale, in functie de marca si modelul autovehiculului. Aceasta actioneaza fie pe rotiile din spate fie pe cele din fata. Acest tip de frana consta dinstr-un sistem de cabluri care actioneaza mecanismul prin tragerea in pozitia corespunzatoare a manetei sau apasarea pedalei. In cazul in care frana principala cedeaza (lucru care datorita circuitului dublu al sistemului de franare nu se prea intampla), in ultima instanta se poate folosi frana de urgenta (de mana) cu mare atentie insa, deoarece in momentul activarii franei de mana la viteze mai, autovehiculul poate itnra in derapaj.
  97. Frane electrice

    Franele electrice se bazeaza pe principiul de recuperare a energiei. La franare alternatorul actioneaza ca un generator si converteste energia cinetica in energie electrica. Acest principiu se gaseste utilizat la vehiculele electrice si vehiculele hibride.
  98. FSL

    Protectie speciala pentru janta (Felgenschutzleiste).
  99. G/S

    Reprezinta un design special pe lateralul anvelopei aproape de marginea jantei. Acestea sunt pneuri ce poseda dungi aurii pe partea laterala. Prescurtarea vine de la Golden Stripe (Linie aurie).
  100. G1

    G1 reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Renault, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  101. Geamuri electrice

    Actionarea geamurilor electrice reprezinta o dotare de confort prezenta in multe autovehicule. In portiere sunt montate motorase electrice ce servesc ridicarii si coborarii fiecarui geam. Acestea permit soferului sa actioneze geamul pasagerului sau cele pentru pasagerii din spate. Butoanele de actionare electrica a geamurilor se afla pe masca interioara a portierei sau pe consola centrala, in functie de modelul si marca autovehiculului. In multe cazuri, geamurile din spate pot fi blocate apasand pe butonul aflat fie langa butoanele pentru geamuri electrice pe portiera fie pe consola centrala si este cunoscut ca fiind butonul pentru siguranta copiilor.

  102. Masele

    Masa proprie: reprezinta greutatea autovehiculului fara greutatea conducatorului auto. Numai la vehiculele comerciale sunt calculate 75 kg in plus pentru conducatorul vehiculului.

    Sarcina utila maxim autorizata: Diferenta intre masa proprie si masa totala autorizata.

    Masa totala autorizata: reprezinta masa totala autorizata care un vehicul ar trebui sa o aibe inclusiv cu incarcatura.

    Sarcina pe plafon: Reprezinta sarcina maxima admisa pe plafon prin folosirea barelor transversale sau a portbagajelor exterioare. Sarcina este intre 50-100 kg. In cazul in care se depaseste aceasta sarcina, exista pericolul ca tinuta unui autovehicul pe carosabil sa se inrautateasca considerabil, sa se rupa barele transversale sau la un tremurat puternic chiar sa se desprinda.

    Masa remorcabila: Sarcina pe carligul de remorcare reprezinta greutatea maxim admisa pe carlig de remorcare corespunzatoare sarcinii verticale. In mod normal, in functie de marca autovehiculului este intre 50 si 100 kg.

  103. Greutatea pe anvelope

    Reprezinta masa (greutatea) autovehiculului care “apasa” pe anvelope.
  104. GRNX

    Sistem specific al anvelopelor Michelin, avand avantajul de a economisi energie si de a reduce consumul de combustibil.
  105. GW

    Prescurtare pentru "Gold Wing". (Motocicleta Honda Gold Wing).
  106. Hidrocarburi

    Hidrocarburile pot aparea sub diverse forme in gazele de evacuare. Mirosurile emanate pot fi diferite (aromatice sau intepatoare). Anumite hidrocarburi pot avea, in concentratii mari, un efect narcotic, altele irita membranele mucoase sau sunt mai mult sau mai putin toxice. Asa numitul benzen, o hidrocarbura aromata, este clasificat ca fiind cancerigen. Hidrocarburile au o importanta majora in formarea smogului.
  107. Identificare ECE (Economic Commission for Europe)

    Conform legislatiei in vigoare, descrierile necesare a fi prezente pe anvelopele vehiculelor care au o viteza mai mare de 40km/h: marimea cauciucului, constructia cauciucului, indicele de greutate, categorie de viteza si data fabricatiei sunt specificate. Toate anvelopele vandute in Europa dupa data de iulie 1997 trebuie sa fie marcata cu insemnul 'E'. Cauciucurile marcate cu `ECE' sunt certificate conform Regulamentului ECE (Grosime, cerintele marcilor si teste pentru mentinerea vitezei)
  108. Inaltimea marginii anvelopei

    Inaltimea marginii unei anvelope este proportionala cu latimea anvelopei. Asta inseamna ca pentru o dimensiune a anvelopei de 175/70 R 13 S, cifra 70 (70% din latimea anvelopei) indica inaltimea anvelopei ΓÇô acestea fiind cunoscute si drept anvelope din “seria 70”. In prezent exista serii de la 80 la 25. Incepand cu o valoarea mai mica de 55 anvelopele sunt denumite si "pneuri late".
  109. Incarcatura pe plafon

    Reprezinta limita de greutate ce poate fi transportata (folosind un portbagaj) pe plafonul masinii. Incarcatura de acoperis depinde de vehicul, in mod normal aceasta fiind intre 50 si 100 de kilograme. Daca aceste valori sunt depasite, caracteristicile de conducere ale unui vehicul se schimba foarte mult, ducand la ruperea portbagajului sau chiar la desprinderea acestuia de pe plafonul masinii.
  110. Indicele de viteza

    Reprezinta un marcaj aflat pe partea laterala a fiecarei anvelope, specificat printr-o litera. Exemplu: 195/65 R15 H , unde litera H reprezinta indicele de viteza - H = vehiculul poate rula cu o viteza de pana la 210 Km/h. Cel mai des veti gasi in segmentul de anvelope de autoturisme urmatoarele puncte pentru indicele de viteza:
    Q = 160 km/h, R = 170 km/h, S = 180 km/h, T = 190 km/h, H = 210 km/h, V = 240 km/h, W = 270 km/h, Y = 300 km/h, ZR = peste 240 km/h.
    Indicele de viteza aprobat pentru vehiculul dumneavoastra este specificat in talonul masinii.
  111. Inelul interior

    Inelul interior al talonului are rolul de a fixa anvelopa pe janta.
  112. Injectoarele PD (Pompe Düze)

    Pompa de combustibil si injectoarele formeaza o unitate care alimenteaza fiecare cilindru cu combustibil. In cadrul acestui proces, presiunea se formeaza imediat in ventilul de pulverizare. Fiecare cilindru este dotat cu propriul injector, propulsat de arborele cu came. Presiunile pot ajunge pana la 2050 bari. Astfel, cuplul creste, consumul si noxele poluante sunt reduse.
  113. Intercooler

    In prezent, autovehiculele sunt echipate cu un intercooler pentru a oferi o performanta mai buna, un consum de carburant mai mic si noxe mai reduse. Intercooler-ul ajuta radiatorul pentru a raci gazele si fluidele care sunt impinse de turbina, inainte ca acestea sa intre in camera de ardere, obtinandu-se astfel, temperaturi mai scazute cu pana la 40-50% si o crestere a puterii cu pana la 12-13%.
  114. Invelisul anvelopei

    Cunoscut si sub denumirea de "carcasa", invelisul anvelopei asigura coeziunea pneului. Actualmente acest invelis este format din anumiti compusi de fibre sintetice.
  115. Izolatia fonica

    Un nivel scazut al zgomotului provocat de vehicul reprezinta o cerinta pentru o calatorie confortabila, avand un efect benefic si asupra mediului inconjurator. Zgomotul provocat de vant poate fi redus printr-o aerodinamica foarte buna. Zgomotul provocat de motor sau cel al traficului exterior sunt reduse pentru pasageri datorita folosirii placilor amortizoare pentru vibratii.
  116. J

    J reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Jaguar, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  117. Jante

    Jantele reprezinta partile fabricate din metal, aluminiu sau aliaj pe care sunt montate anvelopele. In general pentru pentru fabricare lor este utilizat otelul, insa sunt multe modele speciale fabricate din aluminu sau aliaje, care ofera un aspect mai placut, au o mai buna rotatie si reduc greutatea maselor neamortizate asupra vehiculului.

  118. JRS

    JRS reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Jaguar, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  119. K1

    K1 reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Ferrari, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de autoturisme, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  120. kPa

    kPa (Kilopascal) este o unitate de masura care masoara presiunea aerului. 1 kPa = 0,01 bar; 1 bar = 100 kPa.
  121. L

    L reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Lamborghini, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  122. Lamele

    Reprezinta canale fine la suprafata benzii de rulare al unui cauciuc. La anvelopele de iarna acestea cresc de exemplu tractiunea in timpul accelerarii si siguranta in timpul franarii. Cerintele necesare pentru o aderenta mai buna la conditiile de iarna sunt necesare mai multe lamele care asigura o tinuta stabila a autovehiculului.

    Fata de cauciucurile de vara, cele de iarna au in plus:

    - O aderenta mai buna;

    - O forta de franare si o tractiune mai buna;

    - Un raspuns mai rapid al autovehiculului in momentul in care rotile se vireaza;

    - O tinuta la drum mai stabila;

  123. Lanturile pentru zapada (antiderapante)

    Lanturile pentru zapada imbunatatesc tractiunea si aderenta pe timp de iarna, putand fi folosite doar pe drumuri acoperite de zapada si gheata. Lanturile antiderapante de calitate sunt fabricate de obicei din otel calit si diferite aliaje (mangan sau nichel). Modelul in care zalele sunt aranjate de obicei in zig-zag, "diamant" sau tip "scara" (forme dreptunghiulare) - modelul de tip diamant oferind cea mai buna performanta. Cand conduceti avand montante lanturile pentru zapada e recomandat sa faceti acest lucru la o viteza redusa.
  124. Lichidul de frana

    Lichidul de frana are in compozitie otravitorul si corosivul eter "Polyalkylenglycol", precum si alti aditivi, el servind transmiterii de presiune dintre pedala de frana si cilindrul de frana la sisteme de franari de tip hidraulic. Punctul de fierbere al lichidului de frana este de 290 C┬░ pentru impiedicarea bulelor de vapori la fortarea mai mare a franei. Proprietatea higroscopica a lichidului de frana permite schimbarea lui regulata. Un continut foarte mic de apa poate scadea semnificativ punctul de fierbere si poate duce la aparitia de bule de aer acest lucru avand un efect negativ asupra presiunii de franare deoarece gazul (aerul) se poate comprima, in comparatie cu lichidul de frana.
  125. LS

    LS reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Lotus, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  126. LT

    Simbol plasat inaintea dimensiunii anvelopei reprezinta un tip de cauciucuri ranforsate folosite in general pentru vehicule comerciale ΓÇô cum ar fi utilitarele, camioane mici si anumite vehicule 4x4 (Light truck).
  127. Luminile de frana

    Datorita presiunii generate asupra sistemului de franare, se declanseaza comutatorul, acesta actionand stopurile de frana aflate in partea din spate a vehiculului.
  128. M3

    M3 reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini BMW M3, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  129. Marcaj fata / spate

    Marcaj specificat de catre producator pentru a facilita montajul corect al anvelopelor ΓÇô cele cu marcajul "front" se vor monta pe partea din fata iar cele cu marcajul "rear" se monteaza pe partea din spate.
  130. Marcajul M+S

    Marcajul "M+S" - intalnit si sub forma M&S, M.S - este o notare standardizata care semnifica faptul ca anvelopele ce o poarta ofera aderenta suficienta pe suprafete acoperite cu noroi, zapada si gheata pentru a asigura o rulare in conditii de siguranta. Anvelopele M+S (mud and snow = noroi si zapada) cu "fulg de nea" reprezinta un standard ridicat de calitate.Anvelopele de iarna au pe langa marcajul M+S si un altul constand intr-un fulg de nea si un munte cu trei piscuri, asa numitul simbol alpin.
  131. Marcajul M/C

    Marcajul M/C indica faptul ca aceasta este o anvelopa pentru motocicleta. Acest semn este obligatoriu a fi prezent pe partea lateral-exterioare a cauciucului.
  132. Marcajul pe anvelope

    Urmatoarele valori pot fi citite de pe anvelopele marcate : de exemplu 195/ 50 R 15 82 V, unde 195 = latimea anvelopei in mm, 50 = raportul dintre inaltimea si latimea anvelopei ( aici 97,5 mm), R = Constructia anvelopei (Radiala), 15 = Diametrul jantei in inch, 82 = Indicele de greutate (Capacitatea de transportare in kg), V = Indicele de viteza (Simbol de viteza).
  133. Masa remorcabila

    Sarcina verticala maxima pe carlig este in mod normal, in functie de autovehicul intre 50 si 75 de kg.
  134. MC

    Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini McLaren, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  135. MC1

    Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini McLaren, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  136. Mecanism de reglare pe inaltime a centurilor de siguranta

    Datorita centurilor de siguranta reglabile pe inaltime, este posibila reglarea centurilor de siguranta la inaltimea pasagerilor pentru a corespunde obiceiurilor si confortului acestora. Datorita acestui sistem, centura de siguranta are o trecere optima peste umar spre abdomen. Pentru locurile din fata, mecanismul de reglare a centurilor de siguranta pe inaltime se afla pe stalpii de sustinere a autovehiculului (intre usi).
  137. MFS

    Tip special de protectie pentru janta (Mit Felgenschutzleiste).
  138. MFSL

    Aceasta abreviere reprezinta marcajul pentru "protectia laterala a jantei" (din germana: "mit Felgenschutzleiste"), prevenind ca rotile sa se loveasca de alte suprafete in viraje ΓÇô de exemplu borduri, etc.
  139. ML

    Aceasta abreviere este folosita la anvelopele produse pentru utilizari speciale - masini de mare tonaj, in constructii si exploatari forestiere (in engleza: Mining and Logging). A nu se confunda cu prescurtarea alternativa ML ce provine din germanul " Mit Leiste" - anvelope ce poseda un cant protector din cauciuc pentru a proteja latura jantei.
  140. MO

    Reprezinta anvelope special concepute pentru modele de masini Mercedes-Benz, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  141. MO Ext.

    Reprezinta anvelope ranforsate special concepute pentru modele de masini Mercedes-Benz, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  142. MO1

    Reprezinta anvelopele concepute pentru modele de masini Mercedes-Benz, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  143. MOE

    Reprezinta anvelope special concepute pentru modele de masini Mercedes-Benz, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  144. Monoxidul de carbon

    Monoxidul de carbon este un gaz inodor, care se formeaza in urma unei arderi incomplete, reprezentand gaze de evacuare. Daca monoxidul de carbon este inhalat accidental, acesta poate ajunge in sange unde poate afecta in mare masura consumul de oxigen. De aceea monoxidul de carbon, in concentratii mai mari, poate crea dureri de cap si ameteli iar in cazuri extreme poate duce la lesin sau deces prin asfixiere.
  145. Motor

    Prin definitie cuvantul motor este folosit pentru a reprezenta o masina de forta care transforma o forma de energie oarecare în energie mecanica (pentru actionarea altei masini, a unui vehicul, etc). Motoarele difera prin modul de combustie si tipurile de combustibili folosite. Variantele cele mai folosite sunt motoarele de tip "boxer", motoarele in "V", motoare diesel, turbine, motoarele electrice sau pe gaz si motoarele hibride.
  146. Motor cu cilindrii in linie

    La acest tip de motor, cilindrii sunt asezati pe o linie, unul in spatele celuilalt sau unul langa altul. Motoarele cu cilindrii pe acelasi plan sunt intalnite la cele cu 5 sau mai putine cilindre. Dupa 6 cilindrii, constructia motorului s-a schimbat in forma V.
  147. Motorul de tip boxer

    Principiul de constructie a motorului boxer este ca pistoanele opereaza intr-un unghi de 180┬░, de o parte si de alta a arborelui cotit. De aceea, acest design al motorului este cunoscut si sub denumirea de “motor V”. Datorita designului, motoarele sunt plate, astfel ele necesita mai putin spatiu in inaltime. Desigur, cel mai faimos motor boxer este VW Beetle. Cea mai buna evolutie a acestui tip de motor se poate remarca la modelul Porsche 911.
  148. Motorul diesel

    Motoarele Diesel sunt motoare cu piston in 4 timpi, unde un piston face 4 curse intr-un ciclu motor, cu formarea interioara a amestecului intre aer si combustibil - aici consta diferenta de motorul pe benzina - datorita aprinderii motorului prin comprimare (miscarea pistonului) reiese o densitate de aproximativ 20 de bari, care urca temperatura camerei de ardere de la 600 pana la 900 de grade Celsius. Dupa pulverizarea combustibilului de injector, amestecul de combustibil-aer se aprinde singura si preseaza pistonul in jos. La motoarele diesel se folosesc metode diferite de pulverizare. Motoarele diesel se deosebesc prin consumul redus de combustibil, gradul de eficienta si durata de viata.
  149. MST

    Dupa montarea acestei anvelope, aceasta pare sa aibe dimensiuni mai mari decat cele date de producator.
  150. Muchia anvelopei

    Muchia cauciucului este definita ca peretele lateral al anvelopei. Aceasta influenteaza manevrarea si confortul in timpul conducerii.
  151. N0

    Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  152. N1

    Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  153. N2

    Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  154. N3

    Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  155. N4

    Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  156. N5

    Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  157. N6

    Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  158. NHS

    Anvelope speciale, nerecomandate pentru circularea pe drumuri publice (prescurtare pentru "Not for Highway Service").
  159. Numarul DOT

    Prescurtarea DOT este o combinatie de cifre si litere, standardizata de Ministerul Transporturilor din SUA (Department of Transportation) si prevede in multe state o serie de cerinte pentru realizarea unei anvelope. DOT inseamna ca anvelopa indeplineste sau chiar depaseste cerintele de siguranta impuse de Ministerul Transporturilor al SUA.
    Exista o serie de specifiicatii sub forma unor coduri pentru construirea unei anvelope, specificatii care se gasesc pe peretele exterior al acesteia. De obicei este scrisa data fabricatiei in cifre. Spre exemplu “327” reprezinta a 32-a saptamana a anului 1997. Incepand cu anul 2000, data fabricatiei anvelopelor este redata in 4 cifre de exemplu “1602”, reprezentand a 16-a saptamana a anului 2002.
  160. NW

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe inguste - (Narrow White Wall).
  161. NWS

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe inguste - (Narrow White Stripe).
  162. NWW

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe inguste - (Narrow White Wall).
  163. OBL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre conturate - (Outlined Black Lettering/Letters).
  164. OGL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii aurii conturate - (Outlined Golden Lettering/Letters).
  165. Oglinzi electrice

    Prin reglarea electrica a oglinzilor retrovizoare din interiorul autovehiculului, soferul poate regla oglinda lui si cea de la pasager, reglajul facandu-se in inaltime si in axa longitudinala in potizia optima individuala pentru fiecare conducator auto. Motorasele elctrice integrate in carcasa oglinzii ajuta la reglarea unghiului de vizibilitate. In unele sisteme este implementata o functie de memorare - de exemplu dupa spalarea oglinzilor, ele se intorc la pozitia prestabilita.
  166. Oglinzile asferice

    Oglinzile asferice poseda o suprafata putin curbata si care este impartita in doua, ceea ce permite unghiul de vedere in spate. “Unghiul mort” aflat intre unghiul de vedere al soferului si vederea propriu-zisa in oglinda, poate fi astfel evitat.
  167. Operatia de transmitere/echilibrare

    Se refera la rotirea diferita a rotilor in timp ce axele sunt in miscare. In curbe, rotirea diferita a rotilor apare inevitabil deoarece rotile unei axe au de parcurs distante separate. In momentul virajului intr-o curba, roata exterioara se roteste mai repede decat cea interioara. Pentru aceasta diferenta in rotire a rotilor este de vina si asa numita “roata con”. Aceasta permite rotirea unei roti si ghideaza puterea spre roata cu o tractiunea mai buna.
  168. ORBL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre conturate si usor proeminente - (Outlined Raised Black Lettering/Letters).
  169. ORWL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe conturate si usor proeminente - (Outline Raised White Lettering/Letters).
  170. OWL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe conturate - (Outline White Lettering/Letters).
  171. OWLS

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe conturate - (Outline White Lettering/Letters Size).
  172. OWT

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe conturate - (Outline White Lettering/Letters).
  173. P

    Acest marcaj este prezent pe anumite anvelope destinate pietei din America de Nord, specific pentru autoturisme (passenger-car tire).
  174. P Zero Label

    Marcaj prezent pe anvelopele fabricate de catre Pirelli, facand parte din seria "P Zero - Nero, Rosso".
  175. Parbriz incalzit

    In straturile parbrizului sunt incorporate filamente de incalzire, care nu restrictioneaza in niciun fel vizibilitatea soferului - acestea fiind foarte subtiri, avand capacitatea de a dezgheta parbrizul si de a economisi timpul si stresul de a curata manual parbrizul de gheata pe timp de iarna.
  176. Particulele de funingine diesel

    In functie de tipul de motor, particulele de funingine diesel sunt compuse din funingine (carbon), combustibil nears, compusi de sulf, ulei si metale. Se spune ca emisiile unui motor diesel pot avea un impact daunator asupra sanatatii.
  177. Pedala de siguranta (deformarea programata)

    Deformarea tehnic programata are grija ca, in cazul unui accident, pedala sa nu ajunga in cabina pasagerilor ci sa se deformeze si mai mult, reducand pericolul de ranire a conducatorului auto in zona picioarelor.
  178. Placute de frana

    Placutele de frana reprezinta doar o mica parte din sistemul de blocare a rotilor atunci cand are loc franarea, roata ramanand blocata si aluneca - in cazul autovehiculelor care nu sunt doatate cu ABS. Prin presiunea puternica aplicata asupra profilului rotii atunci cand se franeaza, anvelopa se poate distruge sau se poate dezechilibra. Datorita acestei dezechilibrari, rularea devine inconfortabila si destul de des, anvelopa poate deveni inutilizabila.
  179. Pneuri de joasa presiune

    “Anvelopele de tip balon” mai sunt cunoscute si ca anvelope de joasa presiune. Aceste anvelope permit o suspensie buna, dispunand de un volum de aer si o elasticitate mare, dar caracteristicile slabe sunt evidente la viraje.
  180. Pompa de benzina

    La majoritatea autovehiculelor moderne, rezervorul de benzina se afla in spatele autovehiculului sub portbagaj sau sub scaunele pasagerilor din spate. Dinspre rezervor pleaca o conducta catre pompa de combustibil, montata in motor. In ziua de azi se folosesc pompe cu membrana, care aspira combustibilul din tanc si regleaza fluxul benzinei in functie de cerinta carburatorului respectiv, injectiei. Componenta principala a pompei de benzina si totodata cea mai sensibila componenta o reprezinta membrana. Forma sa fina si densitatea acesteia permite aspirarea si conducerea benzinei mai departe. Pentru masurarea optima a combustibilului in carburator este responsabila valva plutitoare asezata in camera de ardere a carburatorului. Cand pompa de benzina umple camera, valva plutitoare urca ΓÇô valva, care in trecut era conceputa din alama, in prezent din plastic - si preseaza un ac de opturare care astupa supapa cu ac, intrerupand astfel alimentarea cu combustibil. Aceasta reprezinta cea mai simpla, eficienta si sigura metoda impotriva "inecarii" carburatorului. La motoarele pe injectie, pompa de benzina trebuie sa furnizeze benzina la o anumita presiune.
  181. Barele transversale

    Sistemul de bare transversale montat pe plafonul unui autovehicul maresc pe de-o parte volumul de depozitare al acestui - spre exemplu biciclete, portbagaje exterioare, skiuri montate pe acoperisul vehiculului, dar pe cealalta parte micsoreaza siguranta vehiculului si creste consumul de combustibil. Fiecare kilogram in plus amplasat pe plafon schimba centrul de greutate al vehiculului, centru care se deplaseaza in cea mai nefavorabila pozitie, si anume in partea de sus. In momentul in care are loc franarea, transferul de greutate va depune mai multa presiune asupra puntii, ceea ce duce la o franare mai lunga, crescand si riscul de rasturnare a vehiculului in curbe. Se poate evita o incarcare a plafonului in cazul in care exista alte spatii de depozitare. In cazul in care plafonul este totusi incarcat, adaptati-va stilul de condus modificarilor facute si greutatii transportului. Barele transversale trebuie sa aibe o rezistenta mare, sa fie flexibile si usor de instalat si sa dezvolte foarte putin zgomot datorat curentilor de aer in timp ce conduceti.
  182. Presiunea aerului

    Presiunea corecta a aerului in anvelope are o importanta majora in ceea ce priveste durabilitatea cauciucurilor, cat si siguranta in timpul conducerii. O presiune prea scazuta in anvelopa mareste si rezistenta la rulare ceea ce poate duce la un consum de combustibil mai mare. Rapoarte oficiale arata ca doar una din patru masini se deplaseaza avand presiunea corecta necesara in anvelope. Presiunea aerului recomandata de constructorul vehiculului , poate fi gasita in cartea tehnica a masinii sau poate fi specificata si pe clapeta rezervorului de combustibil sau de pe cadrul usii, in interior. Este indicat ca cel putin la fiecare patru saptamani sa fie verificata presiunea aerului. Testul se va face pe anvelopele "reci" - dupa ce masina se afle in stationare pentru un timp mai indelungat - deoarece anvelopele rulate indica o presiune mai mare.
  183. Profilul anvelopelor

    Siguranta autovehiculului si a pasagerilor, mai ales pe carosabil umed, namol sau zapada, tine de profilul anvelopelor, mai ales de adancimea acestuia. Anvelopele noi pentru autoturisme, au o adancime de circa 9 mm. Conform legislatiei in vigoare, este admisa o adancime de minim 1,6 mm. Aceasta adancime poate fi verificata cu ajutorul indicatorului de uzura care este marcat pe cauciuc cu TWI. Daca este foarte vizibil si se afla la adancimea cu profilul anvelopei, s-a atins adancimea de 1,6 mm. Expertii sfatuiesc ca anvelopele la autoturisme sa fie schimbate cand se ajunge la o adancime de 2 mm, anvelopele late sa fie schimbate la 3 mm iar anvelopele de iarna isi pierd eficacitatea la un profil de 4mm. Un conducator auto care foloseste anvelope ce au depasit limitele admise, nu actioneaza impotriva legii dar risca sa-si piarda asigurarea in cazul unui accident provocat din vina acestuia.
  184. Protectie anticoroziva

    Protectia completa impotriva coroziunii este considerata in ziua de azi ca fiind standard pentru toate domeniile relevante in materie de autovehicule. Prin aceasta rezulta o rezistenta mai mare la conditiile meteorologice si o valoare mai mare a unui autovehicul la revanzare. Spatiile din caroserie sunt protejate impotriva coroziunii prin aplicarea cerurilor fierbinti. Partile nituite si cele sudate ale caroseriei sunt si ele protejate impotriva coroziunii. Insertii din plastic protejeaza vehiculul impotriva loviturilor accidentale cu pietre iar foile electrolitice sunt partial sau in totalitate galvanizate. Se aplica o protectie de baza a coroziunii prin fosfatare si printr-o imersie catodica. In plus, se utiliteaza un lac special de protejare impotriva coroziunii si un strat de PVC pentru partea inferioara si pentru interiorul intregului autovehicul.
  185. PSWW

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei (Pinstripe Whitewall).
  186. Puterea motorului

    Putere efectiva a unui motor nu este "calculata" ci este masurata pe standul de incercare. Aceste masuratori se axeaza pe puterea motorului respectiv comparativ cu viteza acestuia. Puterea maxima disponibila era calculata inainte prin CP (cai putere) iar astazi prin kw (denumita si 'putere nominala').
  187. Radiatorul

    Datorita motoarelor cu combustie interna, energia este transformata inevitabil in aer cald. Aceasta energie are rolul doar de a incalzi cabina pasagerilor. Restul energiei ramase trebuie eliminata. Motorul termic conduce caldura de la motor prin sistemul de racire. Acest lucru este posibil datorita faptului ca aerul rece este trecut prin sistemul de racire prin multe lamele de racire din radiator. Un ventilator de racire inlocuieste aerul care lipseste din mers. La autoturisme si vehicule comerciale, este folosit lichidul de racire (antigelul). Numai cu ajutorul "racirii apei" curatarea gazelor este optimizata, consumul de combustibil este redus, durata de viata a motorului este mai mare iar zgomotul este redus in vederea asigurarii confortului si mediului inconjurator.
  188. RBL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre usor proeminente (Raised Black Lettering/Letters).
  189. RBT

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre usor proeminente - (Raised Black Lettering/Letters).
  190. Recanelare

    Prin recanelare se intelege procesul de realizare a unor caneluri noi in banda de rulare uzata pana aproape de baza acestuia, proces practicat pentru vehiculele comerciale. Indicat este ca recanelarea sa fie facuta intr-un atelier profesionist atunci mai sunt minim 3mm din "sculptura" originala a profilului prelungind durata de exploatare a anvelopelor - o recanelare prea adanca poate provoca distrugerea prematura a anvelopei. Recanelarea nu este recomandata daca banda de rulare prezinta urme mari de deteriorare.
  191. Reciclarea

    Un autovehicul este construit in mare parte din materii prime valoroase ce pot fi reciclate in momentul in care vehiculul este scos din uz sau retras din circulatie. Constructorii auto sustin ca aproximativ 85/90 la suta din materialele utilizate in constructia unei masini pot fi reciclate.
  192. RED

    Anvelope ce au peretele lateral de culoare rosie - (Red Sidewall).
  193. Red Letter

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii de culoare rosie - (Red Lettering/Letters).
  194. Rezistenta la detonare

    Cand cel tarziu se aud batai sau sunete ciudate venite de la motor, ar trebui avuta in considerare cifra octanica. Combustibilii cu cifre octanice mici, tind sa se autodetoneze datorita temperaturilor mari si presiunii in camera de ardere a motorului. Undele de soc rezultate in urma detonarii duc la suprasolicitare termica si mecanica. Asta inseamna ca presiunea si caldura fac ca elementele componente ale motorului sa vibreze, auzindu-se ca o bataie sau alt sunet. Urmarile acestor batai pot fi reducerea performantei pana in momentul in care pistoanele se distrug. Combustibilii rezistenti la detonare recunoscuti dupa cifrele octanice (CO 98 sau 102) impiedica detonarile spontane. De regula, cu cat cifra octanica este mai mare, cu atat mai putin probabil pot aparea batai sau alte sunete si cu atat mai mare este compresia motorului. Tot datorita cifrelor octanice a combustibililor, performanta motorului precum si consumul si noxele poluante sunt reduse considerabil.
  195. Rezistenta la rulare

    Rezistenta la rulare descrie puterea necesara pentru a pune rotile unui autovehicul in miscare. Anvelopele de iarna au un profil mai adanc si mai dur decat cele de vara, avand o rezistenta mai mare la rulare. Si incarcatura si presiunea anvelopelor au o influenta asupra rezistentei. Daca rezistenta scade cu 10%, consumul de combustibil scade si el cu 2%.
  196. RF, reinf

    Anvelope ranfosate cu un indice de greutate crescut - (Reinforced).
  197. RO1, RO2

    Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Audi, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
  198. ROBL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre usor proeminente si conturate - (Raised Outlined Black Lettering/Letters).
  199. Anvelopele asimetrice

    Prin anvelopele asimetrice se intelege faptul ca nu exista anvelope pentru partea stanga sau partea dreapta a unui autovehicul. Cand sunt montate, pot da impresia ca nu sunt puse corect. Trebuie acordata mare atentia la inscriptiile de pe lateralul anvelopei pentru a le monta corespunzator.
  200. ROWL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii de culoare alba usor proeminente si conturate - (Raised Outline White Lettering/Letters).
  201. RPB

    Tip de protectie speciala pentru jante - (Rim Protection Bar).
  202. RRBL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii de culoare alba usor adancite si usor proeminente - (Recessed Raised Black Lettering/Letters).
  203. RSB

    Design special al anvelopei, inscriptiile sunt hasurate in cadrul benzii de rulare a anvelopei - (Raised Serrated Band).
  204. Rulou portbagaj

    Ruloul de portbagaj, care poate fi din material sintetic sau plastic, are rolul de a opri vizibilitatea in portbagajele autovehiculelor hatchback si combi (break). Din motive tehnice de siguranta ar trebui mai degraba ca, bagajele sau altele sa fie asezate sub rulou in portbagaj.
  205. runflat

    Respectivul tip de anvelope beneficiaza de flancuri laterale intarite, care ii permit soferului sa ruleze in continuare desi anvelopa a survenit avarii. In functie de gravitatea avariei, soferul poate sa ajunga in siguranta la destinatie sau macar pana la primul service.
  206. RWL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii de culoare alba usor proeminente - (Raised White Lettering/Letters).
  207. Sasiul

    Urmatoarele grupe fac parte din sasiu:
  208. Suspensile (axe)
  209. Suspensia
  210. Amortizoare
  211. Directia
  212. Franale
  213. Rotile (Jante si anvelope)
  214. Sasiul face legatura intre caroseie si carosabil si in acest sens este raspunzator de confortul si tinuta la drum a autovehiculului. Constructorii de automobile incearca sa gaseasca un compromis intre tinuta sigura la drum si confortul unui autovehicul. Problema e ca nici care nu o exclude pe cealalta dar o influenteaza puternic. Sasiurile ranforsate ofera pe de-o parte o siguranta mai mare in timpul condusului, adica o aderenta mai buna, stabilitate, tinuta la drum foarte buna, intarzieri bune, dar intotdeauna are influenta asupra confortului. Limuzinele de lux, desi sunt confortabile, dar niciodata nu pot fi conduse in stil sportiv ca un Ferrari sau un Porsche.
  215. SBL

    Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre hasurate - (Serrated Black Lettering/Letters).
  216. Senzor de accident

    In cazul unui impact dur senzorul de accident se actioneaza in colaborare cu lumina interioara centrala si luminile de avarie. Senzorul anuleaza si inchiderea centralizata, astfel incat echipele de urgenta sa poata patrunde in interiorul autovehiculului.
  217. Senzor de viteza

    Senzorii de viteza masoara numarul de rotatii a fiecarei roti in parte, fiind cea mai importanta componenta pentru sistemul ABS (Sistem de antiblocare a rotilor), ASR (sistem de control al tractiunii) si ESC (controlul stabilitatii unui autovehicul).
  218. Servodirectia

    Servodirectia ajuta semnificativ la manevrabilitatea unui autovehicul: motorul angreneaza pompa servo iar uleiul este impins printr-o supapa in cilindrul servo, ajutand forta de virare a rotilor in directia dorita. Dupa virare, supapele se inchid iar cilindrul servo ramane nemiscat. In cazul in care servodirectia cedeaza, virarea rotilor este inca posibila dar necesita o forta mult mai mare pentru a le vira. Servodirectia depinde de turatiile motorului. La turatii mai mari, sprijinul servodirectiei este mai redus iar la turatii mai mici, virarea rotilor este mai usoara. Pe langa faptul ca ofera un confort mai ridicat, servodirectia da senzatia unui stil de condus mai sportiv si o precizie mai exacta la viteze mai mari. Sistemul de servodirectie preia prin transmisie rotatiile volanului in asa fel incat rotile sa fie inclinante la un anumit punct al suspensie pe osii, spre stanga sau dreapta, in functie de virarea volanului. Volanul trebuie invartit destul de mult, in timp ce rotile se misca relativ putin. Mecanismul servo este construit de producatorii auto, in asa fel incat, conducatorul sa poata manevra si un autovehicul mare fara prea mult efort.
  219. Servotronic

    Sistemul servotronic regleaza puterea servodirectiei dar nu prin metode conventionale, depinzand de turatiile motorului, ci depinzand mai degraba de viteza autovehiculului. De exemplu, cand se efectueaza parcarea unui autovehicul, servodirectia este activata virarea fiind usoara, iar la viteza mai mare, manevrarea devine mai grea.
  220. Siguranta activa

    Masurile de siguranta active servesc evitarii accidentelor. Acestea se impart in mai multe subcategorii: