-
*
Simbolul “*” este prezent pe anvelopele concepute special (
OEM) pentru modele de mașini
BMW, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Acvaplanare
Apare în momentul în care apă, aflată sub anvelopa, nu poate fi ghidată spre suprafață din profilul cauciucului. Cauciucul va “plană” acum pe pelicula de apă ceea ce poate duce spre o manevrare defectuoasă a autovehiculului iar ulterior împinsă de energia cinetică. Acvaplanarea se evidențiază prin manevrarea prea ușoară și roțile aflate în mișcare concomitent cu supraturarea motorulului și sunetul specific al apei ce se aude de sub mașînă. În cazul în care are loc acvaplanarea, șoferul nu trebuie să frâneze brusc, ci să apese ambreiajul și să mențînă volanul în direcția de mers, deoarece roțile nu au voie să se blocheze sau să fie virate în momentul în care intrați în contact cu corasabilul. Șoferii care conduc mașini automate ar trebui să se concentreze la viraje și să nu încerce să schimbe viteză. Pe timp de ploaie: conduceți prudent!
-
Adâncimea minimă a profilului
Pentru
autoturismele,
camioanele si
motocicletele din Europa adâncimea minimă admisă se aplică la 1,6 mm. Acest minim trebuie să fie menținut pe toată suprafață anvelopei. Când această adâncime este atinsă, crește distanță de frânare pe carosabilul umed și crește riscul acvaplanarii - distanță de frânare se dublează comparativ cu o anvelopa nouă. Din motive de siguranță
anvelopele de vara trebuiesc înlocuite când adâncimea minimă a profilului atinge 2 mm, la anvelopele de iarnă 3 mm iar pentru anvelopele late 4 mm.
-
Aderența
Aderența descrie capacitatea roților unui autovehicul de a menține contactul cu bandă de rulare a carosabilului. Aderența în condiții meteorologice de iarnă, se menține datorită unei tehnologii cu lamele și amestecului de cauciucuc special.
-
Aer condiționat
Sistemul de aer condiționat constă în esență, dinstr-un sistem de răcire, un sistem de încălzire, un regulator al umidității și o unitate de ventilație. Sistemul de aer condiționat completează sistemul de încălzire și ventilație într-un autovehicul. Spre deosebire de un control automat al climei (Climatronic), sistemul de aer condiționat menține temperatura și treapta de ventilație aleasă de către conducătorul vehiculului. Pe lângă temperatura, sistemul de aer condiționat reglează și circulăția, umiditatea și purificarea aerului. Răcirea aerului se realizează în conformitate cu principiul unei pompe de căldură. Aerul încălzit din interior este trecut prin ventilator într-un evaporator, răcit și uscat și eliminat în cabina șoferului. Dublu climatronic cu microfiltru integrat, permite șoferului și pasagerilor ai spre exemplu a autovehiculului BMW Seria 7, de a-și regla individual temperatura, fără a influență temperatura celuilalt. Chiar dacă viteză de circulație sau treaptă unității de ventilație sunt schimbate, temperatura este constanța. În același timp, poate fi activată și funcția de deghetare în sezonul rece, prezentând un avantaj major pe timp de iarnă.
-
AM8
AM8 reprezintă anvelope concepute special
(OEM) pentru modele de mașini
Aston Martin, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
AM9
AM9 reprezintă anvelope concepute special
(OEM) pentru modele de mașini
Aston Martin, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Ambreiaj
Pentru că un autovehicul să funcționeze fără probleme, este necesară o conexiune separată între motor și cutia de viteze, conexiune, ce să permită schimbarea fină a vitezelor de la o treaptă la altă și pornitul autovehiculului de pe loc și oprirea corespunzătoare a acestuia. De acest lucru se ocupă ambreiajul la mașinile cu cutie de viteze manuală, sau convertizorul de cuplu la autovehiculele cu cutie de viteze automată. Acestea despart energia permanentă emisă de motor (turații) care prin cutie este cuplată sau decuplată, fără că motorul să fie oprit sau pornit și să-i afecteze circuitul. Discul de ambreiaj este presat între placă de presiune și volantă ,de arcuri puternice și peste sunt plăci de fricțiune care asigura o transmisie confortabilă, dacă se află în legătură cu axul primar (arborele cotit). Dacă conducătorul auto apasă pedala de ambreiaj, plăcile se despart și întrerupe transmiterea puterii de la motor la roți. Dacă ia piciorul de pe pedala, plăcile vor fi presate din nou, una de altă, iar transmiterea puterii este reluată. În cazul în care este apăsată doar gradual, plăcile sunt presate ușor una de altă și volantă împarte putere celei de-a două plăci, în așa fel încât autovehiculul să ruleze fin.
-
Amortizoarele
Un amortizor reduce și înfrânează vibrațiile arcurilor. Energia de mișcare este transformată în energie termică prin procesul de frecare fluidă. Acest lucru se întâmplă în momentul în care în interiorul amortizorului, fluxul uleiului este oprit prin supapele cu ventil. Supapele cu ventil sunt în așa fel concepute încât vibratile arcurilor să fie reduse imediat. Amortizorul poate să se încălzească până la o temperatura de 100-200 de grade Celsius. Când mașînă trece peste obstacole arcul este primul care este solicitat. Acest arc nu trebuie influențat de performanță ridicată a amortizorului. De exemplu la trecerea peste denivalari, roată va fi împinsă sub aripa datorită presiunii. Prin această, arcul va fi comprimat iar după ce s-a depășit obstacolul, amortizoarele se reglează datorită forței puternice cu care se decomprimă arcurile.
-
AMP
AMP reprezintă anvelope concepute special
(OEM) pentru modele de mașini
Aston Martin, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Ampatament
Ampatamentul roților reprezintă distanță dintre axul față și axul spate a osiilor, măsurat din centrul fiecărei roți. O lungime relativ mare a ampatamentului, oferă condiții mai bune în interiorul autovehiculului, o distanță mică între roți și restul caroseriei, îmbunătățește mersul pe drum drept și reduce oscilațiile caroseriei. Deoarece amortizarea este mai bună la autovehiculele cu ampatament mai mare, crește confortul la drum. Ampatamente mai scurte măresc manevrabilitatea unui autoturism, un control și o stabilitate mai bună în curbe.
-
AMS
AMS reprezintă anvelope concepute special
(OEM) pentru modele de mașini
Aston Martin, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Anvelopa direcțională
Anvelopa care trebuie montată astfel încât să se învârtă într-un anumit sens pentru a oferi performanțe maxime. Acest tip de anvelope oferă următoarele avantaje: zgomot redus, o mai bună tracțiune pe carosabil umed și protecție mai mare în cazul acvaplanarii.
-
Anvelopa run-flat
În cazul anvelopelor de tip
run-flat, în ciuda pierderii presiunii, cauciucul nu se desprinde de pe janta oferind posibilitatea de-a mai circulă până la 80 Km distanță - suficient pentru a ajunge la următorul service sau dealer de cauciucuri.
-
Anvelope pentru vehicule comerciale
Anvelope special concepute pentru camioane ușoare, camioane utilitare și autobuze. Prioritățile acestor anvelope sunt economia de combustibil și kilometrajul ridicat.
-
Anvelope cu crampoane (ținte/țepi/cuie)
Crampoanele sunt știfturi de metal sau oțel introduse în profilul anvelopelor rămânând în afară profilului circa 1,5-2,2 mm. Acestea redau autovehiculului aderența pe un carosabil acoperit cu gheață dar, aderența scade semnificativ comparativ cu anvelopele normale, când aceste anvelope ating carosabil uscat. Pe deasupra, și carosabilul este deformat mai repede datorită acestor crampoane. Datorită acestor motive, folosirea acestor anvelope este permisă numai în anumite perioade a anului. În unele state, folosirea acestor anvelope este strict interzisă și se impun și unele limitări de viteză. Viteză maximă este de 80 km/h pe drumuri naționale și 100 km/h pe autobande. Anvelopele cu crampoane sunt permise numai pentru autovehicule de până la 3,5 tone și este de reținut faptul că aceste anvelope produc un zgomot puternic la rulare și distanță de frânare este mai mare pe carosabil uscat.
-
Anvelope DA
Acestea reprezintă anvelopele care sunt considerate "devalorizate" de către producător în urmă defectelor optice, ele fiind marcate cu DA. Aceste defecte pot totuși să nu prezinte nici o influență asupra proprietăților de utilizare.
-
Anvelope de iarnă
Pe lângă un profil special cu lamele pentru o aderența mai bună,
anvelopele de iarnă sunt construite dintr-un ameste de cauciuc special, ce nu permite întărirea cauciucului la temperaturi reci.
Din 2010, în Germania, anvelopele de iarnă sunt obligatorii pe condiții de iarnă. Anvelopele de iarnă sunt construite dintr-un amestec special de cauciuc fiind mai adaptive la condițiile de drum pe timp de iarnă decât anvelopele de vara. Așadar, autovehiculul are o aderența mult mai bună chiar și la cele mai mici temperaturi. Profilul optim pentru carosabilul pe timp de iarnă, reduce pericolul de acvaplanare și oferă aderența optimă pe gheață și zăpadă. Adancimile mai mari în profilul anvelopei și lamele suplimentare oferă o stabilitate mai mare la schimbarea condiților de drum între zăpadă, umezeală sau carosabil uscat.
Marcajul
"M+S (sau M&S, M.S), este marcajul care apare pe anvelopele de iarnă și cele allseason. Pe unele produse, apare și "simbolul fulgului de nea". Marcajul M+S împreună cu "fulgul de nea" reprezintă un standard de calitate foarte înalt.
-
Anvelope de tip C
Anvelopele de tip C sunt anvelope cu o capacitate de încărcare foarte mare. Prescurtarea "C" vine de la
"Comercial". Acestea sunt fabricate pentru vehicule comerciale. Acestea pot fi pentru
camioane, transportere, camioane cu platforme și/sau dube - vehicule care la o viteză comparativ mică trebuie să transporte încărcături mari. Anvelopele întărite cu multistraturi de carbon sunt mai viabile decât pneurile ranforsate.
-
Anvelopele de tip diagonal
Sunt acele anvelope care au fibrele de întărire aranjate în direcția de mers a vehiculului. Sunt cunoscute și drept anvelope BIAS și pot fi dotate cu camera sau fără. Aceste anvelope au 2 sarcini: În primul rând întăresc peretele lateral al anvelopei și împiedică astfel umflarea și spargerea acesteia. În al doilea rând, întăresc suprafață de mers și stabilizează roțile pentru a împiedică trepidatile. Bineînțeles este foarte importantă menținerea și controlarea presiunii în pneuri deoarece, poate duce la spargerea cauciucului, la înrăutățirea condiților de drum și siguranță mai redusă la condus când presiunea aerului face că roțile să trepideze. Carcasa acestor anvelope este compusă din diferite țesături: bumbac, imitație de mătase, nailon - firele find transversal aranjate. Anvelopele de tip diagonal sunt mai comportabile și mai puțîn zgomotoase decât anvelopele de tip radial.
Anvelopele de tip diagonal cu corduri BIAS reprezintă stadiu preliminar al anvelopelor de tip radial. Carcasa anvelopei este încă de tip diagonal, dar își ia formă inițială datorită cordului deobicei compus din kevlar. Materialele folosite sunt: deseori nailonul sau imitație de mătase cu corduri de kevlar.
Acest tip de cauciuc este marcat cu B (de la cordurile BIAS) la descrierea mărimii cauciucului.
-
Anvelope de tip radial
În interiorul carcasei anvelopei se află cordurile de întărire din cauciuc așezate în unul sau mai multe rânduri, radial, din partea stânga în direcția de mers a anvelopei. Înainte anvelopele de tip diagonal erau cele comune.
-
Anvelope de vară
Atât cât pe carosabil uscat cât și în alte condiții meteorologice, anvelopele dumneavoastră trebuie să corespundă anumitor prevederi și standarde de siguranță. În comparație cu anvelopele de iarnă, compoziția cauciucului
anvelopelor de vara nu este așa de elastică, nici la temperaturi mai ridicate. Prin această, rezistență la rulare și uzură sunt reduse, ceea ce duce la valori mai mari de distanțe de rulare, confort la condus și stabilitate.
-
Anvelope late
Nu există o definiție clară pentru acest tip de pneuri. De obicei sunt anvelope cu înălțimea marginii de 55 sau mică (de exemplu 205/55 R 16). Avantaje: creșterea semnificativă a stabilității vehiculului, o precizie mai bună a direcției, facilitând montarea unor sisteme de frânare mai mari și mai eficace, capacitatea mai mare de viteză.
-
Anvelope low-profile
Secțiunea anvelopei descrie raportul dintre înălțimea marginii și lățimea benzii de rulare. Pneul balon din anii '20 avea un raport înălțime-lățime de aproape 1:1 față de pneurile low-profile care au un raport 0,25:1. Se vorbește despre pneuri low-profile atunci când raportul dintre înălțimea cauciucului și lățimea lui este mai mică de 80%.
-
Anvelope mixte
Deși nu este interzis în mod expres, experții și producătorii de anvelope nu recomandă folosirea unor anvelope produse de producători diferite sau având profiluri diferite (de exemplu dacă folosim 2 anvelope de vara și două de iarnă, montate pe același vehicul, siguranță în timpul conducerii poate fi afectată destul de mult, aceste anvelope fiind concepute pentru a întruni standarde specifice fiecărui anotimp în parte). Folosind anvelopele de vara în timpul iernii pe un carosabil înghețat, axele se vor bloca mai repede ducând la o frânare bruscă și o blocare a roților. Deasemenea, este total interzisă montarea unor anvelope de dimensiuni diferite, excepție făcând montarea unei anvelope de rezervă pentru a facilita transportul până la cel mai apropiat service.
-
Anvelope off-road
Reprezintă un tip de anvelope concepute special pentru a fi utilizate pe teren accidentat sau cu denivelări - folosite de obicei pe mașini de tip 4x4.
-
Anvelope PR
Ply Rating (numărul pliurilor din care este construit un cauciuc). Este un marcaj folosit numai pentru autoutilitare, desemnând diferite clase de greutate admise. În trecut, cu acest marcaj erau denumite pliurile carcasei cauciucului. O anvelopa cu marcajul 8 PR are o clasa de greutate mai mare decât o anvelopa marcată cu 6 PR.
-
Anvelope ranforsate
Anvelopele ranforsate sunt folosite pentru a susține o greutate mai mare decât cele normale. Le putem recunoaște după marcaju RF (cuvânt din engleză "reinforced", întărit) sau "XL" respectiv "Extra-Load"/"EL".
Sunt folosite pentru transportere, microbuze, vehicule 4X4 etc. Montarea anvelopelor pe autovehicul nu înseamnă că automat are un indice de greutate mai mare, ci necesită și o presiune mult mai mare în anvelope. Pentru această trebuie citite actele autovehiculului unde este prezent indicele de greutate admis.
-
Anvelope Slick
Anvelopele de tip "Slick" reprezintă anvelopele care nu au profil pe bandă de rulare. Aceaste anvelope au o cale de rulare plană; sunt destinate exclusiv utilizării pe asfalt uscat sau ușor umed.
-
Anvelopele pentru curse
Acestea sunt anvelope care sunt special concepute pentru a fi folosite pe mașini de curse
-
Anvelopele reșapate
Anvelopele reșapate sunt o alternativă ieftină pentru șoferii cu un buget mic, care totuși nu vor să renunțe la o calitate bună. Producerea acestor cauciucuri are loc printr-un proces special prin care cauciucurile primesc un strat de cauciuc nou pe bandă de rulare. Cauciucurile reșapate sunt din ce în ce mai prezente pe piață fiind oferite de producătorii premium la prețuri mici. Cauciucurile reșapate sunt prodse într-o gama largă, în diferite dimensiuni și pentru toate anotimpurile.
-
AO
AO reprezintă anvelope concepute special (OEM) pentru modele de mașini Audi, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Arc lamelar
Arcurile lamelare aranjate plat constă din unul sau mai multe rânduri (lamele), având uneori straturi intermediare de benzi din zinc sau cauciuc pentru a evita zgomotul. Punctul de presiune se află în mijlocul acestei structuri, astfel încât se produce compresie sub sarcina. Aceste lamele sunt dificil de utilizat la autoturisme.
-
ASC+T
Controlul automat al stabilității și tracțiunii (ASC+T) previne derapajul roților oferind nu numai stabilitate la condus ci și previne uzarea prea rapidă a cauciucurilor. Până la o viteză de 40 km/h sistemul ASC+T poate construi o frânare în cuplu, asta însemnând că roțile afectate sunt infranate. În cazul în care viteză este de peste 40km/h, se va tăia alimentarea la motor, ducând astfel la o siguranță calitativ îmbunătățită la condus.
-
Asistență la frânare
Un senzor înregistrează fiecare operație a pedalei de frână și observă cât de puternic este apăsată această. Senzorul va avertiza conducătorul autovehiculului în cazul depășirii unor anumite valori de referință printr-un semnal luminos și / sau vizual: “Atenție: frânare de urgență!”.
Atunci se activează o electrovalvă care aerisește rapid camera de lucru a pompei servo frână iar apoi se mărește presiunea de frânare. Deîndată ce ridicați piciorul de pe pedala de frână, asistență pentru frânare se va dezactiva automat.
-
Ataș
Anexă de metal prinsă lateral de o motocicletă oferind capacitatea de a transporta obiecte sau persoane. Atasul are o singură roată.
-
Ax cardanic
La vehiculele unde motorul și treaptă de viteză se află montate în partea din față și care au o tracțiune pe spate, trebuie făcută inevitabil o legătură diferențială cu roțile. Așadar, o placă este fixată la ieșirea treptei de viteză, care asigura legătură cu axa din spatele mașinii. Această placă, care este împărțită printr-o articulație în formă de cruce, se numește ax cardanic. Acesta se poate recunoaște printr-un tunel cardanic aflat pe mijlocul mașinii. Axul cardanic este reprezentat printr-un cilindru de metal de grosime și lungime ajustate la dimensiunile și necesitățile autovehiculului, aproximativ egală cu distanță dintre cutia de viteze și puntea motrica respectivă. El poate fi construit dintr-o singură bucată de metal sau articulat.
-
Axele
Axele sunt componentele aflate în mișcare, mărind sau diminuand puterea de tracțiune. Referitor la vehicule, axele sunt întotdeauna ultima conexiune a roților. La tracțiunea pe spate planetară este conexiunea dintre diferențial și roți, o bară de oțel care la suspensii independente acceptă numai mișcările în direcție longitudinala. La vehiculele cu tracțiune pe față, axele sunt împărțite în așa-numite “articulații” condiționate de unghiul de virare al roților. La roțile complet dirijate nu porniți cu viteză mare, doar atât cât este necesar, pentru că la vehiculele cu tracțiune pe față este posibilă fisură sau ruperea axelor.
-
B
B reprezintă anvelope concepute special (
OEM) pentru modele de mașini
Bentley, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
B1
B1 reprezintă anvelope concepute special
(OEM) pentru modele de mașini
Bentley,fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Bar
Bar reprezintă o unitate de măsură a presiunii aerului.
-
Bare plafon longitudinale
Această dotare este găsită în general la autovehiculele model Kombi (break) sau limuzine spațioase. Barele longitudinale devin adevărate portabgaje pe plafon prin amplasarea barelor transversale. Barele longitudinale sunt legate strâns de plafonul autovehiculului și a fost dezvoltată o dată cu construcția autovehiculului.
-
Bateria de acumulatoare
Bateria de acumulatoare a autovehiculului este un dispozitiv reincarcabil de stocare a energiei. Procesul de încărcare are loc în timpul funcționarii autovehiculului (în mers) datorită alternatorului legat la motor. Rolul principal al bateriei este de a furniza curentul necesar pentru electromotor și electronică. Pornirea autovehiculului necesită curent foarte mare mai ales la temperaturi scăzute (este influențat de temperatura) iar încărcarea poate fi epuizată instant. Bateriile de acumulatoare moderne sunt concepute în așa fel pentru a avea un amperaj mai mare și o rezistență internă mai scăzută la pornirea forțată dar în mare, la pornire, toate dispozitivele autovehiculului care necesită curent ar trebui oprite înainte (la anumite autovehicule, acestea se opresc în momentul pornirii). Voltajul normal la majoritatea bateriile de acumulatoare pentru autoturisme este de 12V și la camioane de 24V.
-
BC
BC reprezintă anvelope concepute special
(OEM) pentru modele de mașini
Bentley, iind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Benzină
Combustibilii folosiți la motoarele cu combustie internă sunt benzină și motorină. În general, combustibilii se formează prin distilarea petrolului, iar pentru utilizarea acestora, aceștia trebuie să fie cât mai puri și lipsiți de impurități solide. Carburanții pe baza de benzină au densități specifice și posedă diferite cifre octanice (Super,Super Plus).
Utilizarea catalizatorilor necesită obligatoriu carburant fără plumb. Deoarece legăturile organice de plumb au fost metode eficiente anti-detonare, combustibilului fără plumb, i se atribuie componente cu o cifra octanica mai mare, fără plumb.
-
Biturbo
Motorul biturbo este un motor cu două turbocompresoare (Bi = două) cunoscut și sub numele de “twin-turbo”, având montat pe fiecare parte a motorului câte un turbocompresor.
-
BL
BL reprezintă anvelope concepute special
(OEM) pentru modele de mașini
Bentley, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de autovehicule, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
BLT
Reprezintă un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, în acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre ușor ieșite în exterior față de nivelul normal al părții laterale a cauciucului (Raised Black Lettering/Letters).
-
Pompă Servofrâna
Pompă servofrâna este un aparat ajutător de frânare în sistemele hidraulice de frânare prin intermediul căreia șoferul este ajutat în momentul în care frânează. Pompă Servofrâna are o semnidifcatie specială pentru plăcuțele de frână, care în lipsa intaritorilor necesită o presiune hidraulică foarte mare. Pompă servo frână este controlată fie hidraulic fie direct mecanic de la pedala de frână. Sistemul lucrează în continuare că un sistem hidraulic de frânare normal în cazul pierderii subpresiunii necesitând astfel o presiune mai mare pe pedala. Pentru a atinge nivelul de frânare necesar în cazul autoturismelor, trenurilor de marfă și autobuzelor, puterea musculară umană nu este suficientă, necesitând cu ajutorul presiunii aerului un sistem pneumatic de frânare auxiliar( Frână pe baza aerului comprimat). Există sisteme de frânare atât cu lichid de frână pneumatic cât și hidraulic. La autoturisme cu servodirecție, pompă servofrâna poate fi folosită în acest sens. În ziua de astăzi toate autovehiculele moderne sunt echipate cu pompă servofrâna corespunzătoare.
-
Braț suspensie in trei puncte
Brațul suspensie în trei puncte: este o componentă a barei de suspensie. Asigura legătură dintre roată și caroserie. Numele și-l datorează formei sale triunghiulare. Două din cele două puncte sunt legate de caroserie și unul este atașat de roată.
-
BSL
Reprezintă un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, în acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre ușor zimțate (Black Serrated Letters/Lettering).
-
BSS
Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hasurate (Black Serrated Lettering/Letters).
-
BST
Reprezintă un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, în acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hașurate (Black Serrated Lettering/Letters).
-
BSW
Reprezintă un design special al părții laterale aflat în exteriorul anvelopei, specificând o anvelopa care posedă caractere simple negre (Black Sidewall).
-
Catalizator
Catalizatorul pe trei cai și catalizatorul de ardere a gazelor sunt esențiale pentru curățarea noxelor autovehiculelor, reprezentând așadar cea mai eficientă, mai sigură și fiabilă formă de curățare a noxelor la motoarele pe benzină. Gazele poluante aflate în noxele de evacuare (monoxid de carbon, hidrocarburi și oxizi de azot) sunt transformați în compuși cu efect mai redus de poluare precum dioxidul de carbon, apă și azotul. În anul 1985 au fost stabilite limite de emisii mai stricte pentru toate vehiculele, reprezentând începutul fabricării catalizatorului (și a sondei Lambda). Pentru motoarele diesel al autoturismelor, s-au implementat limite stricte pentru noxele emise, astfel încât autovehiculele diesel sunt dotate cu filtru de particule. Un catalizator reglat, poate îmbunătăți emisiile unui motor cu până la 90%, cu condiția că emisiile unui motor (gazele de evacuare înainte de trecerea lor prin catalizator, să fie reduse cu ajutorul tehnologiei concentionale). Astfel, se ajunge de exemplu, printr-o configurare a camerelor de ardere la motoarele cu supape (vâlve). Prin toleranță de fabricare dar și datorită compozi┼úiei optime a amestecului de benzin─â ┼Ói aer necesar pentru procesul de transformare, este reglat─â de sondă lambda în interac┼úiune cu sistemul de comand─â al motorului. Cu toate imbunatarile aduse de evoluția în timp a catalizatorului, limitele de noxe nocive trebuiesc în continuare a fi reduse drastic. Tehnologiile noi în materie de catalizatoare și noi compuși de combustibili contribuie din plin la reducerea emisiilor toxice.
-
Cauciucuri pentru toate anotimpurile (Allseason)
Pentru autoturisme, alături de anvelopele de vara și iarnă, sunt oferite și
anvelope pentru "toate anotimpurile" - anvelope ce pot fi folosite atât vara cât și iarnă. Anvelopele pentru toate anotimpurile trebuie să fie etichetate cu marcajul "M+S" la fel că anvelopele de iarnă, iar majoritatea producătorilor folosesc în denumirea profilelor
"All-Weather" sau
"All-Season". Posedă un logo pe partea laterală reprezentând fie un fulg de nea, o frunză, soare și picăturile de ploaie, simbolizand diferitele condiții meteorologice. Desigur, aceste anvelope reprezintă un compromis și nu ating nivelul de manevrabilitate în condiții meteo extreme (căldură sau frig extrem).
-
Centură de siguranță automată
Centură de siguranță automată permite libertate de mișcare datorită surplusului de material al centurii, material rulat pe un dispozitiv retractor. Prin blocarea automată de la o întârziere de 5 m/sec (de ex: frânare puternică), centură se blochează și pasagerul va fi strâns în scaunul sau, exact că la centură în trei puncte. Acest sistem este implementat la autoturisemele mai moderne.
-
Centură de siguranță în 2 puncte
Centură de siguranță în două puncte susține doar pelvisul pasagerului. În cazul unui accident sau frânări bruște, abdomenul și capul pasagerului pot să se deplaseze prea mult, lovindu-se de bord sau de parbrizul autovehiculului. În cazuri excepționale, acest tip de centură poate fi folosit pentru locurile din spate, dar la modelele mai noi de autovehicule, acestea sunt interzise.
-
Centuri de siguranță cu pretensionare pirotehnică
Centură de siguranță trebuie să se pretensioneze în cazul unui accident, Acestea se strâng instantaneu țînând pasagerii fix în scaune. Datorită imbracamintei pasagerilor și mecanismului de retractare automat al centurii de siguranță, centurile nu pot fi aplicate perfect pe corpul ocupantului și astfel rezultă "cursa moartă" care are că efect întârzierea debutului deceleratiei corpului în raport cu automobilul. Acest fenomen limitează de asemenea și sub-marinajul mențînând pasagerul așezat pe scaunul sau.
-
Cifra octanică
Cifra octanica măsoară rezistență la anti-detonare pentru calitatea de ardere a combustibililor pe benzină. La arderea benzinei în motor, poate apărea o "detonare" când cifra octanica este prea mică. Aici este vorba despre arderea necontrolată sau detonare lentă, ce reduce performanță motorului iar în cel mai rău caz duce la distrugerea acestuia. Benzină cu cifra octanica mare are compuși importanți și este scumpă la fabricare. Motoarele noi necesită Benzină Super Plus pentru o solicitare puternică a motorului. Această arde mai bine, oferă o perfomanță mai bună și protejează împotriva efectelor dăunătoare ale detonarii. Calitatea minimă pentru autoturisme este dată de producător și ar trebui urmate specificațiile acestuia.
-
Circuitul de ulei
Circuitul de ulei trebuie să asigure ungerea tuturor componentelor și toate zonele motorului. La motoarele autoturismelor, baia de ulei reprezintă rezervorul pentru uleiul care circulă în motor. Când motorul este pornit, pompă de ulei asigura presiunea optimă în circuitul de ulei. Circuitul de ulei al motorului are rolul de răcire în carter.
-
Clasificările claselor de asigurare Casco
În Germania, asigurătorii de automobile au împărțit toate autovehiculele în anumite clase, clasificând astfel suma polițelor de asigurare. Există trei clase de casco diferite. Polița de asigurare pentru răspunderea civilă este obligatorie pentru înscrierea unui autovehicul. Apoi urmează Casco parțial și full casco, opțiuni pe care conducătorul le are la alegere. Clasele casco pentru răspunderea civilă ajung de la 10 până la 25, iar la casco parțial sau full, de la 10 la 40. Pentru emiterea clasificării claselor casco, asigurătorii le clasifică în funcție de mărime. Cel mai important factor îl reprezintă costurile necesare pentru refacerea unui autoturism în cazul unui accident, adăugându-se despăgubirile (conducători experimentați, conducători tineri) și nu în cele din urmă despăgubirile în cazul furtului automobilului.
-
Climatizarea automată
Sistemul de climatizare automată oferă un plus de confort șoferului în timpul conducerii autovehiculului. Cu ajutorul programării automate, se poate ajunge ușor la o temperatura confortabilă care poate fi menținută constant. Desigur, se poate seta și manual temperatura dorită.
-
CN
Anvelopele ce prezintă marcajul “CN” pe partea laterală sunt anvelope fabricate în Republica Populară Chineză (China).
-
Coloana de direcție telescopică
În cazul unui accident, coloana de direcție telescopică se retrage reducând pericolul de rănire a conducătorului auto. Măsuri constructive au fost luate pentru a preveni pătrunderea coloanei de direcție în cabina șoferului. Această metodă forțată de închidere a coloanei, previne deplasarea volanului în cazul unui accident, astfel că airbag-ul, să se declanșeze în totalitate și în siguranță.
-
Combustibili
Combustibilii folosiți la motoarele cu combustie internă sunt benzină și motorină. În general, combustibilii se formează prin distilarea petrolului, iar pentru utilizarea acestora, aceștia trebuie să fie cât mai puri și lipsiți de impurități solide. Carburanții pe baza de benzină au densități specifice și posedă diferite cifre octanice: Benzină normală (CO 91), Super (CO 95), Super Plus (CO 98), unde CO (Cifra octanica) reprezintă măsurile standard pentru performanță carburanților. Avantajul unui combustibil rezistent la detonatie constă în posibilitatea de a mari compresia motorului sporind astfel eficientă acestuia respectiv să scadă consumul de carburant. Combustibilul Diesel, numit fiind și motorină, se realizează prin distilarea petrolului la temperaturi de la 180 până la 300 de grade Celsius. Calitatea și proprietățile combustibililor de benzină și motorină constă în aditivii adăugați ce asigura printre altele, stabilitatea la depozitare, rezistență mare la detonare, rezistență la coroziune și îmbunătățesc pornirea la rece a motoarelor pe motorină la temperaturile de sub punctul de îngheț sau previn formarea de cristale de gheață pe clapetă de accelerație, cristale ce pot apărea în urmă pulverizarii îndelungate a motorinei în camera de ardere a motorului, rezultând aer cald, formându-se condens.
Utilizarea catalizatorilor necesită obligatoriu carburant fără plumb. Deoarece legăturile organice de plumb au fost metode eficiente anti-detonare, combustibilului fără plumb, i se atribuie componente cu o cifra octanica mai mare fără plumb.
-
Reductorul forței de frânare
Acest reducator al forței de frânare asigura creșterea egală a presiunii până la un anumit punct în sistemele axelor față și spate. După atingerea punctului de comutare în cazul unei creșteri a presiunii, permite acestui reductor al forței de frânare doar o presiune redusă asupra axului spate.
-
Compresor
Reprezintă un mecanism care ajută la separarea aerului și comprimarea gazelor, având rolul unui piston alternativ. Compresoarele servesc la comprimarea aerului necesar arderii și debitul de aer pentru mărirea gradului de umplere a cilindrului, crescând puterea și numărul de rotații a motorului. Turbo-compresoarele sunt operate de fluxul de energie al gazelor de evacuare și care nu necesită un consum suplimentar de energie. Avantajul unui compresor constă în disiparea de putere care are loc devreme, ceea ce duce la o putere în continuă creştere. Cu toate acestea, așa numită defazare a turbo-compresorului apare doar la o anumită viteză a motorului (rată de avacuare).
-
Compuși de cauciuc
O anvelopa poate avea în compoziție aproximativ 16 amestecuri diferite de materiale din cauciuc. Totuși, compoziția exactă din care anvelopa este fabricată rămâne un secret al fiecărui producător în parte. În general, pentru producerea unui cauciuc de calitate superioară sunt necesare întrunirea anumitor cerințe: abraziune scăzută, rezistență ridicată la rupere, rezistență dinamică, rezistență la alunecare, etanșeitate și rezistență compoziției în timp.
-
Computer de bord
Computerul de bord oferă în mod constant informații conducătorului auto, acestea fiind disponibile în format electronic (cum ar fi consumul mediu de combustibil, intervalul,distanță până la destinație și ora estima de sosire). Toate informațiile pot fi accesate oricând în timp ce conduceți, ele fiind afișate pe un ecran montat în bordul autovehiculului.
-
Consumul de combustibil
Cumpărătorii auto pot evalua rentabilitatea unui autoturism analizând consumul mediu, acest lucru fiind determinat de mai mulți factori. Aceștia pot include: greutatea autovehiculului, eficientă motorului, aerodinamică, viteză și turația motorului. Cantitatea de combustibil consumat este o problema importantă nu doar din punct de vedere economic, ci și din punct de vedere ecologic. Calitatea tehnică și efortul în dezvoltarea continuă a unui producător de autovehicule se reflectă în consumul de combustibil al producției sale pe piață auto. Producătorii de mașini trebuie să efectueaze trei analize tehnice privind consumul de combustubil: consumul în mediul urban, rural și consumul total unde consumul în oraș reprezintă 36,8% iar cel în afară localității de 63,2%.
Testul începe cu ciclul urban, cu o pornire "la rece" (undeva în jurul unei temperaturi între 20 și 30 de grade Celsius). Consumul este calculat apoi pe baza emisiilor, inclusiv cele de CO2.
-
Cordurile de întărire
Cordurile de întărire sunt fire produse ca armare pentru anvelope, fiind fabricate din nailon, poliester sau matase artificiala. Materialul este introdus in cauciucul anvelopei. Cursul de fibre de la talon la talon determina tipul de anvelopa - pneuri de tip bias sau pneuri radiale.
-
Crash-test
Acest tip de teste sunt utilizate în dezvoltarea și testarea siguranței pentru vehicule, folosind atât programe de calculator elaborate precum și modele fizice create din materiale speciale pentru simularea diferitelor tipuri de accidente. Scopul acestor teste este de a optimiza siguranță pentru pasageri, de a reduce forțele de presiune care acționează asupra pasagerilor în momentul impactului și pentru a menține cât mai jos posibil riscul rânirii participanților la trafic din exteriorul vehiculului (pietoni, bicicliști, etc.).
-
Cumpărarea și montarea anvelopelor
Anvelopele cu mărimile admise pentru autoturismul dumneavoastră, le puteți găși în certificatul de înmatriculare al autovehiculului Cumpărați și montați doar cauciucurile cu mărimile scrise în talon, admise pentru camionul dumneavoastră, sau va puteți pierde licență. În mare, anvelopele trebuie schimbate pe același ax. Pe un ax nu ar trebui montate anvelope de la producători diferiți, cu profiluri sau adâncimi diferite deoarece afectează negativ ținută de drum și capacitatea de frânare a autovehiculului.
-
DDE
Prescurtare de la "Digital Diesel Electronics", DDE reglează sistemul de injecție, cantitatea de combustibil livrat precum și presiunea de supraalimentare, permițând un reglaj fin, de neegalat, în toate condițiile de funcționare ale motorului diesel. O creștere a rentabilității, o îmbunătățire a performanței (aproape că la motoarele pe benzină) și o reducere semnificativă a emisiilor poluante, toate acestea reprezintă urmările pozitive ale acestei tehnologii DDE. Astfel, reiese, o reglare a accelerației și vitezei a autovehiculului, permisiunea de a porni după examinarea codului de acces împreună cu imobilizatorul motorului.
-
Depozitarea anvelopelor
Deobicei, conducătorii auto sunt nevoiți să depoziteze cauciucurile de vara pe timp de iarnă și cauciucurile de iarnă pe anotimp de vara, până la refolosirea lor în anotimpul adecvat. Cea mai simplă soluție pentru conducătorii auto este de a duce cauciucurile la un depozit de anvelope, unde contra-cost, anvelopele lui vor fi depozitate în depozite special amenajate. Acestea vor fi curățate și șterse de praf și examinate de eventuale deteriorări. Urmând câțiva pași simpli, veți putea să va depozitați singuri anvelopele.
În cazul în care doriți să va depozitați singuri anvelopele, urmăți următoarele sfaturi. Înainte să demontați anvelopele, marcați pe peretele exterior acestora direcția de mers și poziția în care au fost montate - puteți folosi modelul următor:
DF - Dreapta față
SF - Stânga față
DS - Dreapta spate
Ss - Stânga spate
Ștergeți anvelopele de praf și alte particule din profilul anvelopei și alegeți un depozit sau o încăpere relativ răcoroasă, în care nu există urme de benzină, uleiuri, grăsimi și alte chimicale. Așezați anvelopele pe orizontală. În cazul în care jantele nu sunt montate pe anvelope, și aveți doar anvelopele, așezați-le pe verticală și mai rotiți-le din când în când pentru a-și păstra uniformitatea.
-
Deteriorările anvelopelor și repararea acestora
Anvelopele moderne sunt foarte rezistente, dar bineînțeles nu sunt imune la deteriorările ce pot apărea în timpul condusului autovehiculului. Motivele pentru cele mai frecvente defecte sunt: presiunea în anvelope este prea mică, deteriorări ce pot apărea când trecem peste borduri, deteriorări datorită corpurilor străine (de exemplu cuie), datorită aparatelor de spălare cu presiune, uleiuri sau combustibili. Multe deteriorări ale anvelopelor pot fi văzute cu ochiul liber chiar și de cei care nu au experiență în ceea ce privește anvelopele. Din când în când, va sfătuim să mai aruncați o privire asupra anvelopelor dumneavoastră. Depozitele de cauciucuri pot să va verifice starea anvelopelor contra-cost. Marcajele suspecte sunt tăieturi, rupturi, umflături sau bucăți de cauciuc care s-au rupt din profilul anvelopei și corpuri străine ce au intrat în cauciuc de exemplu: cuie, șuruburi. Deseori, se constată uzură neregulată a benzii de rulare iar cauzele acesteia sunt șasiul, direcția, frânele bruște sau dezechilibrarea unei anvelope. În cazul în care constatăți anumite deteriorări sau alte lucruri suspecte la anvelopa dumneavoastră, mergeți cât se poate de repede la un service sau o vulcanizare. La anumite deteriorări a anvelopelor, se pot face anumite reparații economisind astfel bani și resurse, dar acest lucru nu este în clar exact, care din aceste deteriorări pot fi reparate, fără să influențeze siguranță autovehiculului în vreun fel. Deseori schimbarea unei anvelope este inevitabilă, dar acest lucru îl poate determina doar un specialist.
-
Dezechilibrul
Până și cele mai mici fluctuații sau alte influențe asupra materialului anvelopei, pot provoca dezechilibru în interiorul anvelopei. La rulare, apar așadar, dezechilibrări iar roțile pot fi echilibrate prin amplasarea unor contra-greutăți de plumb pe marginea jantei.
-
Discul de ambreiaj
Discul de ambreiaj reprezintă o parte componentă a ambreiajului. Acesta reprezintă legătură între motor și transmisie.
-
Distanță de frânare
Reprezintă distanță parcursă de la momentul în care este acționată pedala de frână și până la oprirea totală a roților. Lungimea distanței de frânare poate fi influențată de mai mulți factori: timpul de reacție, durata de frânare, condițiile de drum, condiția cauciucului (fabricare, adâncimea profilului, presiunea aerului din anvelope), viteză vehiculului.
-
Distribuția forței de frânare
Prin schimbarea dinamică a greutății contra direcției de mers când se frânează, eliberând rotiile din spate, rotiile din față trebuie să aibe o putere mai mare de frânare, dacă se dorește evitarea blocării roților din spate în cazul frânării ușoare. La autovehiculele cu tracțiune față și motorul poziționat tot în față, partea frontală este întotdeauna mai grea decât cea din spate, în așa fel încât centrul de greutate se deplasează în față. Lucrurile se simplifică dacă se ia în considerare poziționarea unor pistonase pe axul spate paralel cu axul față. În acest caz este vorba despre renumită distribuția a forței de frânare. Pentru o adaptare optimă la conditile de drum este necesară o distribuire a forțelor de frânare realizată printr-o instalație de anti-blocare a roților (ABS). Reductorul forței de frânare este cea mai simplă formă a distribuției de frânare reprezentată printr-o supapă de reglare a presiunii, care închide presiunea sau o menține la un nivel constant pentru roțile din spate, atunci când se atinge o presiune hidraulică specifică a conductei de frână. Reductorul forței de frânare permite doar o presiune redusă la o eventuală creștere a presiunii axei spate, când se atinge punctul de comutare. Regulatoarele individuale funcționează asemeni reductoarelor forțelor de frânare cu diferența că punctul de comutare este direcționat în funcție de încărcarea autovehiculului și deplasarea dinamică când se frânează, împiedicând blocarelor roților din spate. Manevrarea autovehiculului este asigurată printr-o transmisie între axe și partea inferioară a mașinii care se centrează în funcție de greutate.
-
DSB
Reprezintă un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, în acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hașurate amplasate în diagonală (Diagonal Serrated Band).
-
Durata de viață a unei anvelope
Durata de viață a unei anvelope depinde de vehicul, de stilul de conducere și alți factori. La autovehiculele care posedă o tracțiune pe față, uzarea pneurilor din spate poate fi de trei ori mai mare decât cea a pneurilor din față. Din punct de vedere legal, adâncimea benzii de rulare este de 1,6 milimetri.
-
Duzele de pulverizare încălzite pentru parbriz
Duzele de pulverizare încălzite oferă avantajul pe sezonul rece, că apă care este stropită pe parbriz nu îngheață.
-
Echilibrare
Adăugarea unor “greutăți” pe janta, respectiv la buza jantei pentru a asigura concentricitatea roții. Roțile echilibrate necorespunzător compromit anvelopele, rulmenți și suspensiile. Acest lucru duce la o rulare neuniformă a roții și astfel se crează vibrații ale autovehiculului la anumite viteze. Rezultatul este reducerea contactului cu solul, anvelopele "sar” ducând la creșterea uzurii pneurilor și telescoapelor. La echilibrarea statică și dinamică se plasează exact pe janta o contragreutate.
-
ECOIMPACT
Sistem specific anumitor modele de anvelope Pirelli având că avantaj o economisire a energiei și reducere a consumului de carburant.
-
EL
Reprezintă marcajul “Extra-load”, specificând anvelope ce sunt ranforsate și având un indice de încărcare crescut. Roțile ranforsate sunt destinate transporturilor de marfă. Se pot recunoaște după denumirea “RF” (reinforced ΓÇô ranforsat, întărit) sau “XL”. Se folosesc la dubițe, microbuze, SUV-uri. Este necesară o presiune mare a aerului pentru a avea o capacitate mare la rulare.
Atenție! "RF" este folosit de anumiți producători de anvelope și pentru 'Runflat' (Ex: Michelin).
-
EMT
Prescurtare folosită pentru o anvelopa cu capacități de “Tehnologie cu mobilitate extinsă “ (EMT)ΓÇô anvelopele run-flat. Anvelopele EMT pot chiar și după o pierdere completă a presiunii aerului să parcurgă distanță de până la 80 km, folosind o viteză de maxim 80 km/h. Acest avantaj este suficient pentru a ajunge în siguranță la cel mai apropiat service-auto sau distribuitor de anvelope.
În cazul în care se întâmplă să aveți până, dați atenție cauciucului deoarece datorită posibilelor defecte pot avea loc diverse incidente.
-
ENWL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripții ce folosesc litere albe îngustate (Extra Narrow White Lettering/Letters).
-
F
F reprezintă anvelope concepute special (OEM) pentru modele de mașini Ferrari, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificății și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Filtru de ulei
Particulele de murd─ârie și reziduurile de combustie contaminează uleiul de motor și reduc lubrifierea acestuia. Filtrul de ulei care este integrat în circuitul de ulei filtrează aceste impurități. Pentru a proteja longevitatea motorului, se recomandă schimbarea filtrelor de ulei la intervale de timp prestabilite.
-
Filtrul de polen
Un sistem de filtrare în camera de aerisire a autovehiculului curată aerul de particule de rugină sau polen. Pentru cei alergici, aerul curățat de polen din interiorul autovehiculului reprezintă un factor foarte important pentru sănătate și stare de bine.
-
Forță centrifugă
Forță care îndeamnă vehiculul în viraje să împingă spre parte din exterior - mai puternică în funcție de masă și viteză vehiculului.
-
FP
Protecție specială pentru jantă (Fringe Protector).
-
FR
Tip de protecție specială pentru jantă (Felgenrippe).
-
Frână de mâna
Legislația cere că toate autovehiculele să fie dotate cu două sisteme de frânare independente. Frână principala (de picior) care acționează asupra tuturor roților autovehiculului, și frână de mâna, care servește că frână de urgență, sar nu este atât de eficace. Se folosește prin tragerea unei manete din interiorul autovehiculului sau prin apăsarea unei pedale adiționale, în funcție de marca și modelul autovehiculului. Această acționează fie pe rotiile din spate fie pe cele din față. Acest tip de frână constă dinstr-un sistem de cabluri care acționează mecanismul prin tragerea în poziția corespunzătoare a manetei sau apăsarea pedalei. În cazul în care frână principala cedează (lucru care datorită circuitului dublu al sistemului de frânare nu se prea întâmplă), în ultima instanța se poate folosi frână de urgență (de mâna) cu mare atenție însă, deoarece în momentul activării frânei de mâna la viteze mai, autovehiculul poate itnra în derapaj.
-
Frâne electrice
Frânele electrice se bazează pe principiul de recuperare a energiei. La frânare alternatorul acționează că un generator și convertește energia cinetică în energie electrică. Acest principiu se găsește utilizat la vehiculele electrice și vehiculele hibride.
-
FSL
Protecție specială pentru jantă(Felgenschutzleiste).
-
G/S
Reprezintă un design special pe lateralul anvelopei aproape de marginea jantei. Acestea sunt pneuri ce posedă dungi aurii pe partea laterală. Prescurtarea vine de la Golden Stripe (Linie aurie).
-
G1
G1 reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Renault, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Geamuri electrice
Acționarea geamurilor electrice reprezintă o dotare de confort prezența în multe autovehicule. În portiere sunt montate motorașe electrice ce servesc ridicării și coborârii fiecărui geam. Acestea permit șoferului să acționeze geamul pasagerului sau cele pentru pasagerii din spate. Butoanele de acționare electrică a geamurilor se află pe masca interioară a portierei sau pe consola centrală, în funcție de modelul și marca autovehiculului. În multe cazuri, geamurile din spate pot fi blocate apasand pe butonul aflat fie lângă butoanele pentru geamuri electrice pe portiera fie pe consola centrală și este cunoscut că fiind butonul pentru siguranță copiilor.
-
Masele
Masă proprie: reprezintă greutatea autovehiculului fără greutatea conducătorului auto. Numai la vehiculele comerciale sunt calculate 75 kg în plus pentru conducătorul vehiculului.
Sarcina utilă maxim autorizată: Diferența între masă proprie și masă totală autorizată.
Masă totală autorizată: reprezintă masă totală autorizată care un vehicul ar trebui să o aibe inclusiv cu încărcătură.
Sarcina pe plafon: Reprezintă sarcina maximă admisă pe plafon prin folosirea barelor transversale sau a portbagajelor exterioare. Sarcina este între 50-100 kg. În cazul în care se depășește această sarcina, există pericolul că ținută unui autovehicul pe carosabil să se înrăutățească considerabil, să se rupă barele transversale sau la un tremurat puternic chiar să se desprindă.
Masă remorcabilă: Sarcina pe carligul de remorcare reprezintă greutatea maxim admisă pe cârlig de remorcare corespunzătoare sarcinii verticale. În mod normal, în funcție de marca autovehiculului este între 50 și 100 kg.
-
Greutatea pe anvelope
Reprezintă masă (greutatea) autovehiculului care “apasă” pe anvelope.
-
GRNX
Sistem specific al anvelopelor Michelin, având avantajul de a economisi energie și de a reduce consumul de combustibil.
-
GW
Prescurtare pentru "Gold Wing". (Motocicletă Honda Gold Wing).
-
Hidrocarburi
Hidrocarburile pot apărea sub diverse forme în gazele de evacuare. Mirosurile emanate pot fi diferite (aromatice sau înțepătoare). Anumite hidrocarburi pot avea, în concentrații mari, un efect narcotic, altele irită membranele mucoase sau sunt mai mult sau mai puțîn toxice. Așa numitul benzen, o hidrocarbura aromată, este clasificat că fiind cancerigen. Hidrocarburile au o importantă majoră în formarea smogului.
-
Identificare ECE (Economic Commission for Europe)
Conform legislației în vigoare, descrierile necesare a fi prezente pe anvelopele vehiculelor care au o viteză mai mare de 40km/h: mărimea cauciucului, construcția cauciucului, indicele de greutate, categorie de viteză și dată fabricației sunt specificate. Toate anvelopele vândute în Europa după dată de iulie 1997 trebuie să fie marcată cu însemnul 'E'. Cauciucurile marcate cu `ECE' sunt certificate conform Regulamentului ECE (Grosime, cerințele mărcilor și teste pentru menținerea vitezei)
-
Înălțimea marginii anvelopei
Înălțimea marginii unei anvelope este proporțională cu lățimea anvelopei. Asta înseamnă că pentru o dimensiune a anvelopei de 175/70 R 13 S, cifra 70 (70% din lățimea anvelopei) indică înălțimea anvelopei ΓÇô acestea fiind cunoscute și drept anvelope din “seria 70”. În prezent există serii de la 80 la 25. Începând cu o valoarea mai mică de 55 anvelopele sunt denumite și "pneuri late".
-
Încărcătură pe plafon
Reprezintă limita de greutate ce poate fi transportată (folosind un portbagaj) pe plafonul mașinii. Încărcătură de acoperiș depinde de vehicul, în mod normal această fiind între 50 și 100 de kilograme. Dacă aceste valori sunt depășite, caracteristicile de conducere ale unui vehicul se schimbă foarte mult, ducând la ruperea portbagajului sau chiar la desprinderea acestuia de pe plafonul mașinii.
-
Indicele de viteză
Reprezintă un marcaj aflat pe partea laterală a fiecărei anvelope, specificat printr-o litera. Exemplu: 195/65 R15 H , unde litera H reprezintă indicele de viteză - H = vehiculul poate rula cu o viteză de până la 210 Km/h. Cel mai des veți găși în segmentul de anvelope de autoturisme următoarele puncte pentru indicele de viteză:
Q = 160 km/h, R = 170 km/h, S = 180 km/h, T = 190 km/h, H = 210 km/h, V = 240 km/h, W = 270 km/h, Y = 300 km/h, ZR = peste 240 km/h.
Indicele de viteză aprobat pentru vehiculul dumneavoastră este specificat în talonul mașinii.
-
Inelul interior
Inelul interior al talonului are rolul de a fixă anvelopa pe jantă.
-
Injectoarele PD (Pompe Düze)
Pompă de combustibil și injectoarele formează o unitate care alimentează fiecare cilindru cu combustibil. În cadrul acestui proces, presiunea se formează imediat în ventilul de pulverizare. Fiecare cilindru este dotat cu propriul injector, propulsat de arborele cu came. Presiunile pot ajunge până la 2050 bari. Astfel, cuplul crește, consumul și noxele poluante sunt reduse.
-
Intercooler
În prezent, autovehiculele sunt echipate cu un intercooler pentru a oferi o performanță mai bună, un consum de carburant mai mic și noxe mai reduse. Intercooler-ul ajută radiatorul pentru a răci gazele și fluidele care sunt împinse de turbină, înainte că acestea să între în camera de ardere, obțînându-se astfel, temperaturi mai scăzute cu până la 40-50% și o creștere a puterii cu până la 12-13%.
-
Învelișul anvelopei
Cunoscut și sub denumirea de "carcasa", învelișul anvelopei asigura coeziunea pneului. Actualmente acest înveliș este format din anumiți compuși de fibre sintetice.
-
Izolația fonică
Un nivel scăzut al zgomotului provocat de vehicul reprezintă o cerință pentru o călătorie confortabilă, având un efect benefic și asupra mediului înconjurător. Zgomotul provocat de vânt poate fi redus printr-o aerodinamică foarte bună. Zgomotul provocat de motor sau cel al traficului exterior sunt reduse pentru pasageri datorită folosirii plăcilor amortizoare pentru vibrații.
-
J
J reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Jaguar, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Jante
Jantele reprezintă părțile fabricate din metal, aluminiu sau aliaj pe care sunt montate anvelopele. În general pentru pentru fabricare lor este utilizat oțelul, însă sunt multe modele speciale fabricate din aluminu sau aliaje, care oferă un aspect mai plăcut, au o mai bună rotație și reduc greutatea maselor neamortizate asupra vehiculului.
-
JRS
JRS reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Jaguar, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
K1
K1 reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Ferrari, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de autoturisme, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
kPa
kPa (Kilopascal) este o unitate de măsură care măsoară presiunea aerului. 1 kPa = 0,01 bar; 1 bar = 100 kPa.
-
L
L reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Lamborghini, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Lamele
Reprezintă canale fine la suprafață benzii de rulare al unui cauciuc. La anvelopele de iarnă acestea cresc de exemplu tracțiunea în timpul accelerării și siguranță în timpul frânării. Cerințele necesare pentru o aderența mai bună la condițiile de iarnă sunt necesare mai multe lamele care asigura o ținută stabilă a autovehiculului.
Față de cauciucurile de vara, cele de iarnă au în plus:
-O aderența mai bună;
- O forță de frânare și o tracțiune mai bună;
- Un răspuns mai rapid al autovehiculului în momentul în care roțile se virează;
- O ținută la drum mai stabilă;
-
Lanțurile pentru zăpadă (antiderapante)
Lanțurile pentru zăpadă îmbunătățesc tracțiunea și aderența pe timp de iarnă, putând fi folosite doar pe drumuri acoperite de zăpadă și gheață. Lanțurile antiderapante de calitate sunt fabricate de obicei din oțel călit și diferite aliaje (mangan sau nichel). Modelul în care zalele sunt aranjate de obicei în zig-zag, "diamant" sau tip "scară" (forme dreptunghiulare) - modelul de tip diamant oferind cea mai bună performanță. Când conduceți având montante lanțurile pentru zăpadă e recomandat să faceți acest lucru la o viteză redusă.
-
Lichidul de frână
Lichidul de frână are în compoziție otravitorul și corosivul eter "Polyalkylenglycol", precum și alți aditivi, el servind transmiterii de presiune dintre pedala de frână și cilindrul de frână la sisteme de frânări de tip hidraulic. Punctul de fierbere al lichidului de frână este de 290 C┬░ pentru împiedicarea bulelor de vapori la forțarea mai mare a frânei. Proprietatea higroscopică a lichidului de frână permite schimbarea lui regulată. Un conținut foarte mic de apă poate scădea semnificativ punctul de fierbere și poate duce la apariția de bule de aer acest lucru având un efect negativ asupra presiunii de frânare deoarece gazul (aerul) se poate comprimă, în comparație cu lichidul de frână.
-
LS
LS reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Lotus, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
LT
Simbol plasat înaintea dimensiunii anvelopei reprezintă un tip de cauciucuri ranforsate folosite în general pentru vehicule comerciale ΓÇô cum ar fi utilitarele, camioane mici și anumite vehicule 4x4 (Light truck).
-
Luminile de frână
Datorită presiunii generate asupra sistemului de frânare, se declanșează comutatorul, acesta acționând stopurile de frână aflate în partea din spate a vehiculului.
-
M3
M3 reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini BMW M3, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Marcaj față / spate
Marcaj specificat de către producător pentru a facilita montajul corect al anvelopelor ΓÇô cele cu marcajul "front" svor monta pe partea din față iar cele cu marcajul "rear" se montează pe partea din spate.e
-
Marcajul M+S
Marcajul "M+S" - întâlnit și sub formă M&S, M.S - este o notare standardizată care semnifică faptul că anvelopele ce o poartă oferă aderența suficientă pe suprafețe acoperite cu noroi, zăpadă și gheață pentru a asigura o rulare în condiții de siguranță. Anvelopele M+S (mud and snow = noroi și zăpadă) cu "fulg de nea" reprezintă un standard ridicat de calitate.Anvelopele de iarnă au pe lângă marcajul M+S și un altul constând într-un fulg de nea și un munte cu trei piscuri, așa numitul simbol alpin.
-
Marcajul M/C
Marcajul M/C indică faptul că această este o anvelopa pentru motocicletă. Acest semn este obligatoriu a fi prezent pe partea lateral-exterioare a cauciucului.
-
Marcajul pe anvelope
Următoarele valori pot fi citite de pe anvelopele marcate : de exemplu 195/ 50 R 15 82 V, unde 195 = lățimea anvelopei în mm, 50 = raportul dintre înălțimea și lățimea anvelopei ( aici 97,5 mm), R = Construcția anvelopei (Radială), 15 = Diametrul jantei în inch, 82 = Indicele de greutate (Capacitatea de transportare în kg), V = Indicele de viteză (Simbol de viteză).
-
Masă remorcabilă
Sarcina verticală maximă pe cârlig este în mod normal, în funcție de autovehicul între 50 și 75 de kg.
-
MC
Reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini McLaren, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
MC1
Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini McLaren, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.
-
Mecanism de reglare pe înălțime a centurilor de siguranță
Datorită centurilor de siguranță reglabile pe înălțime, este posibilă reglarea centurilor de siguranță la înălțimea pasagerilor pentru a corespunde obiceiurilor și confortului acestora. Datorită acestui sistem, centură de siguranță are o trecere optimă peste umăr spre abdomen. Pentru locurile din față, mecanismul de reglare a centurilor de siguranță pe înălțime se află pe stâlpii de susținere a autovehiculului (între uși).
-
MFS
Tip special de protecție pentru jantă (Mit Felgenschutzleiste).
-
MFSL
Această abreviere reprezintă marcajul pentru "protecția laterală a jantei" (din germană: "mit Felgenschutzleiste"), prevenind că roțile să se lovească de alte suprafețe în viraje ΓÇô de exemplu borduri, etc.
-
ML
Această abreviere este folosită la anvelopele produse pentru utilizări speciale - mașini de mare tonaj, în construcții și exploatări forestiere (în engleză: Mining and Logging). A nu se confunda cu prescurtarea alternativă ML ce provine din germanul " Mit Leiste" - anvelope ce posedă un cant protector din cauciuc pentru a proteja latura jantei.
-
MO
Reprezintă anvelope special concepute pentru modele de mașini Mercedes-Benz, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
MO Ext.
Reprezintă anvelope ranforsate special concepute pentru modele de mașini Mercedes-Benz, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
MO1
Reprezintă anvelopele concepute pentru modele de mașini Mercedes-Benz, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
MOE
Reprezintă anvelope special concepute pentru modele de mașini Mercedes-Benz, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
Monoxidul de carbon
Monoxidul de carbon este un gaz inodor, care se formează în urmă unei arderi incomplete, reprezentând gaze de evacuare. Dacă monoxidul de carbon este inhalat accidental, acesta poate ajunge în sânge unde poate afecta în mare măsură consumul de oxigen. De aceea monoxidul de carbon, în concentrații mai mari, poate crea dureri de cap și amețeli iar în cazuri extreme poate duce la leșîn sau deces prin asfixiere.
-
Motor
Prin definiție cuvântul motor este folosit pentru a reprezenta o mașînă de forță care transformă o formă de energie oarecare în energie mecanică (pentru acționarea altei mașini, a unui vehicul, etc). Motoarele diferă prin modul de combustie și tipurile de combustibili folosite. Variantele cele mai folosite sunt motoarele de tip "boxer", motoarele în "V", motoare diesel, turbine, motoarele electrice sau pe gaz și motoarele hibride.
-
Motor cu cilindrii în linie
La acest tip de motor, cilindrii sunt așezați pe o linie, unul în spatele celuilalt sau unul lângă altul. Motoarele cu cilindrii pe același plan sunt întâlnite la cele cu 5 sau mai puține cilindre. După 6 cilindrii, construcția motorului s-a schimbat în formă V.
-
Motorul de tip boxer
Principiul de construcție a motorului boxer este că pistoanele operează într-un unghi de 180┬░, de o parte și de altă a arborelui cotit. De aceea, acest design al motorului este cunoscut și sub denumirea de “motor V”. Datorită designului, motoarele sunt plate, astfel ele necesită mai puțîn spațiu în înălțime. Desigur, cel mai faimos motor boxer este VW Beetle. Cea mai bună evoluție a acestui tip de motor se poate remarcă la modelul Porsche 911.
-
Motorul diesel
Motoarele Diesel sunt motoare cu piston în 4 timpi, unde un piston face 4 curse într-un ciclu motor, cu formarea interioară a amestecului între aer și combustibil - aici constă diferența de motorul pe benzină - datorită aprinderii motorului prin comprimare (mișcarea pistonului) reiese o densitate de aproximativ 20 de bari, care urcă temperatura camerei de ardere de la 600 până la 900 de grade Celsius. După pulverizarea combustibilului de injector, amestecul de combustibil-aer se aprinde singură și presează pistonul în jos. La motoarele diesel se folosesc metode diferite de pulverizare. Motoarele diesel se deosebesc prin consumul redus de combustibil, gradul de eficientă și durata de viață.
-
MST
După montarea acestei anvelope, această pare să aibe dimensiuni mai mari decât cele date de producător.
-
Muchia anvelopei
Muchia cauciucului este definită că peretele lateral al anvelopei. Această influențează manevrarea și confortul în timpul conducerii.
-
N0
Reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Porsche, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
N1
Reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Porsche, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
N2
Reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Porsche, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
N3
Reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Porsche, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
N4
Reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Porsche, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
N5
Reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Porsche, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
N6
Reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Porsche, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificații și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
NHS
Anvelope speciale, nerecomandate pentru circularea pe drumuri publice (prescurtare pentru "Not for Highway Service").
-
Numarul DOT
Prescurtarea DOT este o combinație de cifre și litere, standardizată de Ministerul Transporturilor din SUA (Department of Transportation) și prevede în multe state o serie de cerințe pentru realizarea unei anvelope. DOT înseamnă că anvelopa îndeplinește sau chiar depășește cerințele de siguranță impuse de Ministerul Transporturilor al SUA.
Există o serie de specifiicatii sub formă unor coduri pentru construirea unei anvelope, specificații care se găsesc pe peretele exterior al acesteia. De obicei este scrisă dată fabricației în cifre. Spre exemplu “327” reprezintă a 32-a săptămâna a anului 1997. Începând cu anul 2000, dată fabricației anvelopelor este redată în 4 cifre de exemplu “1602”, reprezentând a 16-a săptămâna a anului 2002.
-
NW
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripții albe înguste - (Narrow White Wall).
-
NWS
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripții albe înguste - (Narrow White Stripe).
-
NWW
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripții albe înguste - (Narrow White Wall).
-
OBL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripții negre conturate - (Outlined Black Lettering/Letters).
-
OGL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripții aurii conturate - (Outlined Golden Lettering/Letters).
-
Oglinzi electrice
Prin reglarea electrică a oglinzilor retrovizoare din interiorul autovehiculului, șoferul poate regla oglindă lui și cea de la pasager, reglajul făcându-se în înălțime și în axa longitudinala în potizia optimă individuală pentru fiecare conducător auto. Motorasele elctrice integrate în carcasa oglinzii ajută la reglarea unghiului de vizibilitate. În unele sisteme este implementată o funcție de memorare - de exemplu după spălarea oglinzilor, ele se întorc la poziția prestabilită.
-
Oglinzile asferice
Oglinzile asferice posedă o suprafață puțîn curbată și care este împărțită în două, ceea ce permite unghiul de vedere în spate. “Unghiul mort” aflat între unghiul de vedere al șoferului și vederea propriu-zisă în oglindă, poate fi astfel evitat.
-
Operația de transmitere/echilibrare
Se referă la rotirea diferită a roților în timp ce axele sunt în mișcare. În curbe, rotirea diferită a roților apare inevitabil deoarece roțile unei axe au de parcurs distanțe separate. În momentul virajului într-o curbă, roată exterioară se rotește mai repede decât cea interioară. Pentru această diferența în rotire a roților este de vină și așa numită “roată con”. Această permite rotirea unei roți și ghidează puterea spre roată cu o tracțiunea mai bună.
-
ORBL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripții negre conturate și ușor proeminente - (Outlined Raised Black Lettering/Letters).
-
ORWL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripții albe conturate și ușor proeminente - (Outline Raised White Lettering/Letters).
-
OWL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripții albe conturate - (Outline White Lettering/Letters).
-
OWLS
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripții albe conturate - (Outline White Lettering/Letters Size).
-
OWT
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripții albe conturate - (Outline White Lettering/Letters).
-
P
Acest marcaj este prezent pe anumite anvelope destinate pieței din America de Nord, specific pentru autoturisme (passenger-car tire).
-
P Zero Label
Marcaj prezent pe anvelopele fabricate de către Pirelli, făcând parte din seria "P Zero - Nero, Rosso".
-
Parbriz încălzit
În straturile parbrizului sunt încorporate filamente de încălzire, care nu restricționează în niciun fel vizibilitatea șoferului - acestea fiind foarte subțiri, având capacitatea de a dezgheța parbrizul și de a economisi timpul și stresul de a curată manual parbrizul de gheață pe timp de iarnă.
-
Particulele de funingine diesel
În funcție de tipul de motor, particulele de funingine diesel sunt compuse din funingine (carbon), combustibil nears, compuși de sulf, ulei și metale. Se spune că emisiile unui motor diesel pot avea un impact dăunător asupra sănătății.
-
Pedala de siguranță (deformarea programată)
Deformarea tehnic programată are grijă că, în cazul unui accident, pedala să nu ajungă în cabina pasagerilor ci să se deformeze și mai mult, reducând pericolul de rănire a conducătorului auto în zona picioarelor.
-
Plăcuțe de frână
Plăcuțele de frână reprezintă doar o mică parte din sistemul de blocare a roților atunci când are loc frânarea, roată rămânând blocată și alunecă - în cazul autovehiculelor care nu sunt doatate cu ABS. Prin presiunea puternică aplicată asupra profilului roții atunci când se frânează, anvelopa se poate distruge sau se poate dezechilibra. Datorită acestei dezechilibrari, rularea devine inconfortabilă și destul de des, anvelopa poate deveni inutilizabilă.
-
Pneuri de joasă presiune
“Anvelopele de tip balon” mai sunt cunoscute și că anvelope de joasă presiune. Aceste anvelope permit o suspensie bună, dispunând de un volum de aer și o elasticitate mare, dar caracteristicile slabe sunt evidente la viraje.
-
Pompa de benzină
La majoritatea autovehiculelor moderne, rezervorul de benzină se află în spatele autovehiculului sub portbagaj sau sub scaunele pasagerilor din spate. Dinspre rezervor pleacă o conducta către pompă de combustibil, montată în motor. În ziua de azi se folosesc pompe cu membrană, care aspiră combustibilul din tanc și reglează fluxul benzinei în funcție de cerință carburatorului respectiv, injecției. Componentă principala a pompei de benzină și totodată cea mai sensibilă componentă o reprezintă membrană. Formă să fină și densitatea acesteia permite aspirarea și conducerea benzinei mai departe. Pentru măsurarea optimă a combustibilului în carburator este responsabilă vâlvă plutitoare așezată în camera de ardere a carburatorului. Când pompă de benzină umple camera, vâlvă plutitoare urcă ΓÇô vâlvă, care în trecut era concepută din alamă, în prezent din plastic - și presează un ac de opturare care astupă supapă cu ac, întrerupând astfel alimentarea cu combustibil. Această reprezintă cea mai simplă, eficientă și sigură metodă împotriva "inecarii" carburatorului. La motoarele pe injecție, pompă de benzină trebuie să furnizeze benzină la o anumită presiune.
-
Barele transversale
Sistemul de bare transversale montat pe plafonul unui autovehicul măresc pe de-o parte volumul de depozitare al acestui - spre exemplu biciclete, portbagaje exterioare, skiuri montate pe acoperișul vehiculului, dar pe cealaltă parte micșorează siguranță vehiculului și crește consumul de combustibil. Fiecare kilogram în plus amplasat pe plafon schimbă centrul de greutate al vehiculului, centru care se deplasează în cea mai nefavorabilă poziție, și anume în partea de sus. În momentul în care are loc frânarea, transferul de greutate va depune mai multă presiune asupra punții, ceea ce duce la o frânare mai lungă, crescând și riscul de răsturnare a vehiculului în curbe. Se poate evita o încărcare a plafonului în cazul în care există alte spații de depozitare. În cazul în care plafonul este totuși încărcat, adaptați-va stilul de condus modificărilor făcute și greutății transportului. Barele transversale trebuie să aibe o rezistență mare, să fie flexibile și ușor de instalat și să dezvolte foarte puțîn zgomot datorat curenților de aer în timp ce conduceți.
-
Presiunea aerului
Presiunea corectă a aerului în anvelope are o importantă majoră în ceea ce privește durabilitatea cauciucurilor, cât și siguranță în timpul conducerii. O presiune prea scăzută în anvelopa mărește și rezistență la rulare ceea ce poate duce la un consum de combustibil mai mare. Rapoarte oficiale arată că doar una din patru mașini se deplasează având presiunea corectă necesară în anvelope. Presiunea aerului recomandată de constructorul vehiculului , poate fi găsită în cartea tehnică a mașinii sau poate fi specificată și pe clapetă rezervorului de combustibil sau de pe cadrul ușii, în interior. Este indicat că cel puțîn la fiecare patru săptămâni să fie verificată presiunea aerului. Testul se va face pe anvelopele "reci" - după ce mașînă se afle în staționare pentru un timp mai îndelungat - deoarece anvelopele rulate indică o presiune mai mare.
-
Profilul anvelopelor
Siguranță autovehiculului și a pasagerilor, mai ales pe carosabil umed, nămol sau zăpadă, ține de profilul anvelopelor, mai ales de adâncimea acestuia. Anvelopele noi pentru autoturisme, au o adâncime de circa 9 mm. Conform legislației în vigoare, este admisă o adâncime de minim 1,6 mm. Această adâncime poate fi verificată cu ajutorul indicatorului de uzură care este marcat pe cauciuc cu TWI. Dacă este foarte vizibil și se află la adâncimea cu profilul anvelopei, s-a atins adâncimea de 1,6 mm. Experții sfătuiesc că anvelopele la autoturisme să fie schimbate când se ajunge la o adâncime de 2 mm, anvelopele late să fie schimbate la 3 mm iar anvelopele de iarnă își pierd eficacitatea la un profil de 4mm. Un conducător auto care folosește anvelope ce au depășit limitele admise, nu acționează împotriva legii dar riscă să-și piardă asigurarea în cazul unui accident provocat din vină acestuia.
-
Protecție anticorozivă
Protecția completă împotriva coroziunii este considerată în ziua de azi că fiind standard pentru toate domeniile relevante în materie de autovehicule. Prin această rezultă o rezistență mai mare la condițiile meteorologice și o valoare mai mare a unui autovehicul la revanzare. Spațiile din caroserie sunt protejate împotriva coroziunii prin aplicarea cerurilor fierbinți. Părțile nituite și cele sudate ale caroseriei sunt și ele protejate împotriva coroziunii. Inserții din plastic protejează vehiculul împotriva loviturilor accidentale cu pietre iar foile electrolitice sunt parțial sau în totalitate galvanizate. Se aplică o protecție de baza a coroziunii prin fosfatare și printr-o imersie catodică. În plus, se utiliteaza un lac special de protejare împotriva coroziunii și un strat de PVC pentru partea inferioară și pentru interiorul întregului autovehicul.
-
PSWW
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei (Pinstripe Whitewall).
-
Puterea motorului
Putere efectivă a unui motor nu este "calculată" ci este măsurată pe standul de încercare. Aceste măsurători se axează pe puterea motorului respectiv comparativ cu viteză acestuia. Puterea maximă disponibilă era calculată înainte prin CP (cai putere) iar astăzi prin kw (denumită și 'putere nominală').
-
Radiatorul
Datorită motoarelor cu combustie internă, energia este transformată inevitabil în aer cald. Această energie are rolul doar de a încălzi cabina pasagerilor. Restul energiei rămase trebuie eliminată. Motorul termic conduce căldură de la motor prin sistemul de răcire. Acest lucru este posibil datorită faptului că aerul rece este trecut prin sistemul de răcire prin multe lamele de răcire din radiator. Un ventilator de răcire înlocuiește aerul care lipsește din mers. La autoturisme și vehicule comerciale, este folosit lichidul de răcire (antigelul). Numai cu ajutorul "răcirii apei" curățarea gazelor este optimizată, consumul de combustibil este redus, durata de viață a motorului este mai mare iar zgomotul este redus în vederea asigurării confortului și mediului înconjurător.
-
RBL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripțîi negre ușor proeminente (Raised Black Lettering/Letters).
-
RBT
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripțîi negre ușor proeminente - (Raised Black Lettering/Letters).
-
Recanelare
Prin recanelare se înțelege procesul de realizare a unor caneluri noi în bandă de rulare uzată până aproape de baza acestuia, proces practicat pentru vehiculele comerciale. Indicat este că recanelarea să fie făcută într-un atelier profesionist atunci mai sunt minim 3mm din "sculptură" originală a profilului prelungind durata de exploatare a anvelopelor - o recanelare prea adâncă poate provoca distrugerea prematură a anvelopei. Recanelarea nu este recomandată dacă bandă de rulare prezintă urme mari de deteriorare.
-
Reciclarea
Un autovehicul este construit în mare parte din materii prime valoroase ce pot fi reciclate în momentul în care vehiculul este scos din uz sau retras din circulație. Constructorii auto susțîn că aproximativ 85/90 la sută din materialele utilizate în construcția unei mașini pot fi reciclate.
-
RED
Anvelope ce au peretele lateral de culoare roșie - (Red Sidewall).
-
Red Letter
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripțîi de culoare roșie - (Red Lettering/Letters).
-
Rezistență la detonare
Când cel târziu se aud bătăi sau sunete ciudate venite de la motor, ar trebui avută în considerare cifra octanică. Combustibilii cu cifre octanice mici, tind să se autodetoneze datorită temperaturilor mari și presiunii în camera de ardere a motorului. Undele de șoc rezultate în urmă detonarii duc la suprasolicitare termică și mecanică. Asta înseamnă că presiunea și căldură fac că elementele componente ale motorului să vibreze, auzindu-se că o bătaie sau alt sunet. Urmările acestor bătăi pot fi reducerea performanței până în momentul în care pistoanele se distrug. Combustibilii rezistenți la detonare recunoscuți după cifrele octanice (CO 98 sau 102) împiedică detonarile spontane. De regulă, cu cât cifra octanică este mai mare, cu atât mai puțîn probabil pot apărea bătăi sau alte sunete și cu atât mai mare este compresia motorului. Tot datorită cifrelor octanice a combustibililor, performanță motorului precum și consumul și noxele poluante sunt reduse considerabil.
-
Rezistență la rulare
Rezistență la rulare descrie puterea necesară pentru a pune roțile unui autovehicul în mișcare. Anvelopele de iarnă au un profil mai adânc și mai dur decât cele de vara, având o rezistență mai mare la rulare. Și încărcătură și presiunea anvelopelor au o influență asupra rezistenței. Dacă rezistență scade cu 10%, consumul de combustibil scade și el cu 2%.
-
RF, reinf
Anvelope ranfosate cu un indice de greutate crescut - (Reinforced).
-
RO1, RO2
Reprezintă anvelope concepute pentru modele de mașini Audi, fiind proiectate și fabricate pentru a întruni anumite specificațîi și cerințe ale constructorului de mașini. Se recomandă montarea a 4 cauciucuri identice, astfel încât anvelopele să fie utilizate la capacitatea maximă și să ofere performanță adecvată pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate și pe alte modele de mașini, acest lucru nefiind însă recomandat de către producător.
-
ROBL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripțîi negre ușor proeminente și conturate - (Raised Outlined Black Lettering/Letters).
-
Anvelopele asimetrice
Prin anvelopele asimetrice se înțelege faptul că nu există anvelope pentru partea stânga sau partea dreapta a unui autovehicul. Când sunt montate, pot da impresia că nu sunt puse corect. Trebuie acordată mare atenția la inscripțiile de pe lateralul anvelopei pentru a le monta corespunzător.
-
ROWL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripțîi de culoare albă ușor proeminente și conturate - (Raised Outline White Lettering/Letters).
-
RPB
Tip de protecție specială pentru jante - (Rim Protection Bar).
-
RRBL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripțîi de culoare albă ușor adâncite și ușor proeminente - (Recessed Raised Black Lettering/Letters).
-
RSB
Design special al anvelopei, inscripțiile sunt hasurate în cadrul benzii de rulare a anvelopei - (Raised Serrated Band).
-
Rulou portbagaj
Ruloul de portbagaj, care poate fi din material sintetic sau plastic, are rolul de a opri vizibilitatea în portbagajele autovehiculelor hatchback și combi (break). Din motive tehnice de siguranță ar trebui mai degrabă că, bagajele sau altele să fie așezate sub rulou în portbagaj.
-
runflat
Respectivul tip de anvelope beneficiază de flancuri laterale întărite, care îi permit șoferului să ruleze în continuare deși anvelopa a survenit avarii. În funcție de gravitatea avariei, șoferul poate să ajungă în siguranță la destinație sau măcar până la primul service.
-
RWL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripțîi de culoare albă ușor proeminente - (Raised White Lettering/Letters).
-
Șasiul
Următoarele grupe fac parte din șasiu:
- Suspensile (axe)
- Suspensia
- Amortizoare
- Direcția
- Frânele
- Roțile (Jante și anvelope)
Șasiul face legătură între caroseie și carosabil și în acest sens este răspunzător de confortul și ținută la drum a autovehiculului. Constructorii de automobile încearcă să găsească un compromis între ținută sigură la drum și confortul unui autovehicul. Problema e că nici care nu o exclude pe cealaltă dar o influențează puternic. Sasiurile ranforsate oferă pe de-o parte o siguranță mai mare în timpul condusului, adică o aderența mai bună, stabilitate, ținută la drum foarte bună, întârzieri bune, dar întotdeauna are influență asupra confortului. Limuzinele de lux, deși sunt confortabile, dar niciodată nu pot fi conduse în stil sportiv că un Ferrari sau un Porsche.
-
SBL
Design special pe partea exterioară a peretelui lateral al anvelopei având inscripțîi negre hasurate - (Serrated Black Lettering/Letters).
-
Senzor de accident
În cazul unui impact dur senzorul de accident se acționează în colaborare cu lumina interioară centrală și luminile de avarie. Senzorul anulează și închiderea centralizată, astfel încât echipele de urgență să poată pătrunde în interiorul autovehiculului.
-
Senzor de viteză
Senzorii de viteză măsoară numărul de rotații a fiecărei roți în parte, fiind cea mai importantă componentă pentru sistemul ABS (Sistem de antiblocare a roților), ASR (sistem de control al tracțiunii) și ESC (controlul stabilității unui autovehicul).
-
Servodirecția
Servodirecția ajută semnificativ la manevrabilitatea unui autovehicul: motorul angrenează pompă servo iar uleiul este împins printr-o supapă în cilindrul servo, ajutând forță de virare a roților în direcția dorită. După virare, supapele se închid iar cilindrul servo rămâne nemișcat. În cazul în care servodirectia cedează, virarea roților este încă posibilă dar necesită o forță mult mai mare pentru a le vira. Servodirectia depinde de turațiile motorului. La turații mai mari, sprijinul servodirectiei este mai redus iar la turații mai mici, virarea roților este mai ușoară. Pe lângă faptul că oferă un confort mai ridicat, servodirectia da senzația unui stil de condus mai sportiv și o precizie mai exactă la viteze mai mari. Sistemul de servodirecție preia prin transmisie rotațiile volanului în așa fel încât roțile să fie inclinante la un anumit punct al suspensie pe osii, spre stânga sau dreapta, în funcție de virarea volanului. Volanul trebuie învârtit destul de mult, în timp ce roțile se mișcă relativ puțin. Mecanismul servo este construit de producătorii auto, în așa fel încât, conducătorul să poată manevră și un autovehicul mare fără prea mult efort.
-
Servotronic
Sistemul servotronic reglează puterea servodirectiei dar nu prin metode convenționale, depinzând de turațiile motorului, ci depinzând mai degrabă de viteză autovehiculului. De exemplu, când se efectuează parcarea unui autovehicul, servodirectia este activată virarea fiind ușoară, iar la viteză mai mare, manevrarea devine mai grea.
-
Siguranță activă
Măsurile de siguranță active servesc evitării accidentelor. Acestea se împart în mai multe subcategorii